مطمئن باش کمتر ایل و تباری هست که چنین راهی را که پالنگان می رود او هم برود چون پلنگان علی حده است و جغرافیا ی آن محل حضور انسان در طول تاریخ بوده است .

سوال:قدمت تهران یا اصفهان  زیاد است یا پالنگان ؟

سوال:آیا همانطور که قباله های اورامان که در نزدیکی پالنگان یافت شده و هم اکنون در انگلیس می باشد وبر روی پوست نوشته شده است  ایده های فلسفه ی سقراط هم  بر روی پوست نوشته شده ؟

اگرما اسلام را ملاک قرار دهیم                 

قبول دارم.

جواب:

سوال:شما چرا اگر آورده یی؟و چرا نگفته یی ما که اسلام را واقعاً ملاک قرار می دهیم ..؟

جواب این سوال را نیز ارسال بدارید.

چون  این بحث را طرح نمودی  توضیحات زیر را می نویسم :

آیه ی قرآن: انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم شعوبا و قبایل لتعارفوا ان اکرمکم‌ عند الله اتقکم

آیا اسلام عنوان نموده که ما همه ی شما را یک قبیله آفریده ایم؟

چرا لازم است که قبیله قبیله باشد ؟از نظر قرآن >>شناسایی یکدیگر

حدیث پیامبر: حب الوطن من الایمان

عمل پیامبر:آیا فرموده ی پیامبر درباره ی سلمان فارسی ایجادتضاد قومی بود ؟

(جواب را برای مدیر وبلاگ ارسال نمایید.)

مقابله با تهاجم فرهنگی غرب و ماهواره های بیگانه.

سوال:آیا این کار ما مقابله با تهاجم فرهنگی غرب نیست؟

قطعا بسیاری از ملاک های فعلی رنگ خواهد باخت

ملاک های فعلی منظورت طرح  تاریخی مسایل پالنگان است.

ما در کدام قسمت و به چه تاریخی و چه چیزی را ملاک قرار داده ایم ؟محقق در ابتدای کار با ذکر تاریخ در هر قسمتی که تاریخ پالنگان را ذکر نموده  داستان یا شعری از مولوی رومی را نیز درج نموده (رجوع کنید به موارد)

سوال:به نظر شما مولوی پالنگانی بوده ؟و منظور از ذکر آن چه بوده است ؟

و در اینجا محقق چه چیزی را ملاک دانسته؟(جواب را برای مدیر وبلاگ ارسال نمایید)

طرح مساله ی اخلاقی:

در هر جمعیت خاصی خوب و بد وجود دارد و ملاک هایی هم برای خوب و بد بودن وجود دارد .قطعا هیچ بدی نمی تواند با ملاک قرار دادن تاریخ و هویّتی خاص خوب شود

ولی تاریخ و هویّت او می تواند او را ملامت یا تشویق نماید.

طرح مساله یی دیگر

و اما در خصوص نام آوران و مشاهیر اورامان اگر اینگونه به نام آوری بنگریم  و چنین بزرگ نمایی کنیم که مثلا یک شکسته بند را بخواهیم در ردیف نام آور معرفی نماییم قطعا به بزرگان و نام آوردان جفا نموده ایم اگر این افراد در ردیف نام آوران هستند آن وقت به امثال بیرونی ها و زکریای رازی ها و ادیسون ها باید چه بگوییم

قبول دارم که در این موضوع دومورد مبهم وجود دارد .

یک : ملاک محقق برای  معرفی یک زن نام دار چه بوده ؟

دو:چرا آن ها را با واژه ی نام دار معرفی نموده است ؟

جواب به این دو سوال را در پایین ذکر می نمایم .

نگارنده ی محترم باید رعایت ارزش کلمات و قداست و قدسیت آن را بکند تا اینگونه کلمات از ارزش نیفتند

می پذیرم که انتخاب کلمه ی نام دار در پوستر و کتاب ممکن است ذهن مخاطب  افراد را با دانشمندان  مقایسه نماید .

همانطور که اتفاق هم افتاده است .

جواب به این را هم در پایین ذکر می نمایم .

توضیح در مورد بانوان نام دار

مخاطب ممکن است انتظار داشته باشد با ذکر بانوی نام دار   زنی که یک اختراع بزرگ را نموده باشد و شهرت او مکان و زمان را شکافته باشد و تحصیلات اکادمیک هم داشته باشد .

زنان معرفی شده اکثرا فوت نموده اند .

سوال:شما که انتظار هم چنین چیزی را دارید در حال حاضر (معاصر)اسم چند زن نامدار با معیاری که در ذهن دارید برای مدیر وبلاگ ارسال بدارید .

وجود ندارد.

باید توجه کنیم که من بانوان گذشته و فوت شده را مطرح نموده ام .و توجه کنیم که در منطقه ی خودمان زن اجازه ی درس خواندن نداشته است (در گذشته)الان هم  دربعضی از روستاها تا پایه ی 5 می خوانند و فرهنگ خانواده اجازه ی ادامه ی تحصیل را به او نمی دهد .ولی در سایر کشورها که مخاطب در ذهنش فوری با آن ها زن را مقایسه می کند همچنین فرهنگی حاکم نبوده است .

علاوه بر آن ما در خاور میانه جزء چه کشورهایی دسته بندی می شویم؟

کشوری پیشرفته؟درحال پیشرفت؟عقب مانده؟

حتی در کشور های پیشرفته درصد مردان نام آور نسبت به زنان بیشتر است .پس مقایسه با آن ها اشتباه است .باید در حد گلیم خود پای خود را دراز کنیم .

جواب سوال یک :

زن نام آور از دیدگاه محقق: زنی که برای جامعه ی خود مفید بوده است و اگر در روستا یا جمعی سوال شود چه زنی مفید بوده است فی الفور اسم اور را بر زبان آورند.

مخاطب اگر انتظار داشته باشد زنی را معرفی بنمایم که در اینترنت سرآمد باشد ،فضا برود،دانشگاه رفته باشد،فوق لیسانس گرفته باشد و بعد دکترا هم داشته باشد ...

این زن در 50 سال یا 100 سال پیش وجود نداشته .الان هم اگر وجود دارد باید بر اساس  شرایط امروز نمونه بودن او را معین بکنیم .

مخاطب باید شرایط 50 یا 100 یا بیشتر را مد نظر قرار دهد .شرایط آب رسانی،برق رسانی،خطوط ارتباط جاده یی، بعد قضاوت کند آیا آن بانوان در آن شرایط که خدمت گذار بوده اند نمونه هستند یا نه ؟

در زمانی که بهداشت وجود نداشته و تاید و صابون هم نبوده و با سنگریزه های کف رودخانه ظروف خود را می شستند و با استفاده از برگ درختان استحمام می کردند ...

شما اکنون در تلویزیون  ماهواره می بینید که فلان زن ایرانی به فضا می رود  آیا می توان اور ا مفید برای اطراف دانست و آیا اگر سوال محقق را از جمعی بپرسند اسم او را ذکر می کنند ؟که ما هم نام دار بنامیمش.

آیا به فضا رفتن زرنگی خودش بوده؟یا محیط و سرمایه  و پولی که داشته شرایط به فضا رفتن را برایش فراهم آورده است ؟

مقایسه بکنید با زنی که در آن کوران بی آبی و بی برقی مرجع مردم بوده و در آن زندگی کوچی و هوار رفتن  برای اطراف مفید بوده است.

وقتی در روستایی سوال می شود چه کسی مفید بوده است و همه اسم یک زن را نام می برند این زن در آن جا نامدار است یا نیست؟ما هم به عنوان نام دار اسمش را آورده ایم

بعد هم در جلوی اسمش در مکانی که نام دار بوده اسم روستایش را ذکر نموده ایم.

مساله یی دیگر:آیا فارغ التحصیلان امروز ویا دکتر های امروز همه کارشان را بلدند چند نفر را در اطراف خود می شناسید که با ترزیق آمپول اشتباهی دچار مرگ یا ضایعات جبران ناپذیر شده اند . شما می خواهید این ها را برتر از بانوان آن دوران معرفی بنماییم ؟

زن های آن دوران با توجه به  شرایط محیطی مفید بوده اند و برای ما نمونه و نامدار شده اند .

مخاطب منتقد که کار بهتری را سراغ دارد چرا خودش دست به اقدام نمی شود و کاری بهتر و خوبتر انجام دهد تا دیگران هم استفاده ببرند ؟

سوال:علت اینکه ما خودمان زنی را که مامای ما بوده است و از جنس خودمان بوده را به شدت مورد نقد قرار می دهیم ولی اگر یک نفر خارجی و بیگانه می بود (و مثلاّ در حال حاضر کاری می کرد که شاید هم برای ما مفید نبوده )را مورد نقد قرارش نمی دهیم و قبولش می کنیم چیست؟

دو راه:

1-مخاطب منتقد می گوید چون زنی مثل مادام کوری  نداشتیم پس اصلاً دنبال این کارها

نمی رفتیم .

2-مخاطب منتقد می گوید طرح سوال محقق اشتباه بوده است.

سوال:به نظر شما من چه می پرسیدم؟(جواب این سوال را برای مدیر وبلاگ ارسال بنمایید)

من ملاکم را برای انتخاب یک زن نام دار بیان کردم .وچون ممکن است مخاطب واژه ی نام دار را با شرایط امروز و کسی دیگر در جامعه یی دیگر مقایسه کند ما می توانیم عنوانی دیگر به آن اضافه نماییم

بانوان نیک نام اورامان ژاوه رود و کامیاران بنامیم.





طبقه بندی: فرهنگی و هنری، اجتماعی، تاریخ، جفرافیا، کوورش(عه‌لی) ساڵحی،
برچسب ها:هورامان-هورامان هانه به رچه م- کتابخانه هه ورامان- یانه ۆ کتێبۆ هه ۆرامانی-هه ورامان -هۆرامان-دزآور(زاوه ر)،لهون- نوسود-هورامان تخت- ژاورود- پاوه-نودشه- رێژاو(ریجاب)-کندوله-ته وێڵه-بیاره- شارۆ هورامانی- مریوان- سروآباد- کرمانشاه- کردستان- دالانی-ایلام-کامیاران-روانسر-جوانرود-اورامانات-چهارقلعه عبدالملکی –زاغمرز-هورامی های شمال ایران،پالنگان،
نوشته شده در تاریخ جمعه 6 مرداد 1391 توسط همایون محمدنژاد
.: Weblog Themes By Abdollah Habibi :.