ملاحسن دزلی دانشمند کُردی که در الازهر مصر کرسی استادی داشت


کردستان جدا از طبیعت دلربایش صاحب شیر مردان و شیر زنانی است که این آب و خاک به وجود چنین بزرگانی به خود می‌بالد بزرگانی که در نهایت قناعت و خضوع به مدارج عالی علمی و دینی و هنری دست یافته‌اند و سرآمد زمان خویش گشته‌اند .بزرگانی که می‌بایست داستان زندگیشان فانوس راه‌مان می‌گشت و بحث از بزرگواریشان را سینه به سینه نقل و آنرا ماندگار می‌کردیم اما افسوس به هر دلیلی در هیچ کتاب و منبعی یادی از ایشان نشده است. بزرگانی همچون روناک یاسین مریوانی استاد بزرگ اسطوره‌شناسی دنیا؛ عالم فقیه ملا احمد نودشی و ماموستا ملا عبدالکریم مدرس و...که هر کدام صاحب تألیفاتی زیاد بوده‌اند، و چندین و چندین بزرگوار دیگر. دور نرویم که ماموستا ملا حسن دزلی که حدود 60 سال از درگذشت ایشان می‌گذرد در هیچ کتابی آن طور که شایسته است نامی برده نشده است کسی که به نام یک دانشمند کورد در دانشگاه الأزهر صاحب کرسی استادی بود. کسی که در اوج فقر و قناعت بدین درجات دست یافت و تا آخر عمر زندگیش را بدین قناعت گذراند ملا حسن دزلی این عالم فقیه و آگاه،درد آشنا و شاعر توانا متخلص به هجری فرزند ملا محمدبن محمدرضا در سال 1275ه.ق از خانواده‌ی مردوخیان اورامان در روستای «وه یسیا » اورامان چشم به جهان گشود .در سن 6 سالگی شروع به تحصیل کرد. سپس مقدمات را نزد پدر بزرگوارش آموخت. در روستای « ده‌گاشیخان » نزد حاجی شیخ یوسف صرف و نحو و منطق را فرا گرفت. سپس برای رسیدن به مدارج عالی تر به شنو، لاجان و روستاهای اطراف بیاره و...  می‌رود. نزد عالم بزرگ هه‌ولیر نیز کسب علم کرد. سپس به سلیمانیه رفت و بعد به موکریان رفته و در خدمت استاد اعظم هه‌ولیر اجازه‌ی اجتهاد گرفت و در روستای «سه‌نگان» به تدریس پرداخت. و بعد نیز در ده‌گاشیخان تدریس نمود. چندی بعد ده‌گاشیخان را به قصد «دزلی» ترک نمود و در بانی‌شار از مناطق همجوار «شاره‌زور» هم به تعلم پرداخت. گفتنی است او به دنبال استاد حاضر بود فقر و هزاران سختی را برای حاضر شدن در محضر آنان قبول می‌کرد. بر اثر مسئله طلاق که برای وی در بانی شار پیش می‌آید و ملاهای آن زمان حکم به جدایی او و همسرش می‌نمایند اما ملاحسن آن را باطل می‌داند و به جرأت فتوا می‌دهد که هیچ طلاقی واقع نشده و هیچ اتفاقی نیفتاده است. بر اثر همین فتوا او را به بغداد نزد مفتی بزرگ بغداد می‌فرستند او در نزد چندین ملای دیگر به صراحت نظرات و فتواهای خود را بیان می‌کند در آنجا به دلیل دانش و شهامت او، کرسی مفتی و قاضی‌القضات را به او می‌دهند اما او در خواست تحصیل در دانشگاه الازهر مصر یا مدینه را می دهد که قبول می کنند. سپس به الازهر مصر می‌رود و بعد از سه سال تحصیل در آنجا به کرسی استادی دانشگاه نائل می‌گردد و حدود 9سال استاد این دانشگاه می باشد . چنانچه در دیوان اشعار ایشان آمده پس از 7 سال تدریس و تحصیل در جامع الازهر دلش سخت هوای وطن می کند و شیفته و بی قرار، دست از کرسی استادی می‌شوید و راهی مناطق اورامان می‌شود و می سراید:


«شه‌رته هه‌ورامان به جێ نه‌هێڵم        مه‌گه‌ر ئه‌وساته که به جێ دێڵم»


ادامه مطلب

طبقه بندی: ادبیات/شعر، فرهنگی و هنری، اجتماعی، تاریخ، جفرافیا، آموزشی، اخبار، دینی ومذهبی،
برچسب ها:هورامان هه‌ورامان‌هانه‌به‌رچه‌م-کتابخانه‌هه‌ورامان؛یانه‌وکتێبووهۆ‌رامانی-هه‌ورامان-هۆرامان-اورامان اورامانات-دزآور(زاوه‌ر)-لهون-نوسود-هورامان تخت ژاورود-پاوه-نودشه(نۆتشه)-رێژاو(ریجاب)-کندوله-ته‌وێڵه(طویله)-بیاره-ساور-نودیجه-حلبچه(هه‌له‌بجه)-خۆرماڵ مریوان-سروآباد-کرمانشاه-کردستان-دالانی-ایلام-کامیاران-روانسر-جوانرود-چهارقلعه‌عبدالملکی(زاغمرز-زینوند-حسین‌آباد-امیرآباد) هورامی های شمال ایران)-عکس-شبک(شه‌به‌ک)-سنجار- کاکه‌یی-یارسان-ساور-نودیجه-زازا-زازاکی)-قلعه قروه-چورژی-هانه‌به‌رچه‌م-هۆمایون محه‌مه‌دنژاد،سه‌فه‌ره‌کێ گالیوێری،همایون محمدنژاد،سفرهای گالیوربه هورامی،ملاحسن دزلی،
نوشته شده در تاریخ جمعه 29 آذر 1392 توسط همایون محمدنژاد

آیت ‌الله شیخ محمد مردوخ کردستانی


مقدمه‌ای دربارۀ خاندان مردوخیان كردستان
یكی از كهنترین خاندانهای معنویت‌گستر و مروج عرفان و شریعت اسلامی در كردستان ایران، خاندان مردوخیان اورامان می‌باشد كه در 737ق برای تبلیغ دین اسلام با یک عده از کسان و بستگان خود از شام (سوریه) به خاک اورامان کردستان هجرت نموده در دشت شامیان، چادر زدند. سپس برای جلوگیری از سرما ناچار شدند که دهکده دگاشیخان را بنا کنند. پس از ورود به این سرزمین كوهستانی و صعب‌العبور، مورد توجه و تكریم اهالی آن سامان قرار گرفته‌اند و سجایای ممتاز و حسن سلوك ایشان در نظر اهالی آن دیار جلوه‌گریها داشته است و هم ‌ازاینرو مؤمنان و جویندگان نور معرفت از هر سو بر گرد شمع وجودشان پروانه‌آسا حلقه زده‌اند و از انوار وجود معنویت‌گسترشان مستفیض و بهره‌یاب گشته‌اند.
نخستین شخصیت برجسته خاندان مشایخ مردوخی اورامان، امیر محمِد بابامردوخه بوده كه در قرن هشتم هجری قمری به محلّی كه بعدها به مناسبت ورود ایشان «دشت شامیان» نام گرفته، وارد گردیده است.
مؤلّف تاریخ كُرد و كردستان در زمینه تاریخ و نحوه ورود و چگونگی انتشار خاندان مشایخ و عرفای مردوخی در سرزمینهای كُردنشین خاورمیانه و دیگر بلاد اسلامی، می نویسد:
    «درویش امیر محمِد مردوخ شهیر به بابا مردوخه كه اعلیجد مشایخ و موالی مردوخی صفحه كردستان است. اهل قریه مردوخ از توابع شام بوده.. در سنه 737 هجری هنگام استیلای امیر شیخ حسن جلایری بر آذربایجان و بغداد كه دولت آلیخانی در عراق تشكیل شد. بابا مردوخه با جمعی از اقوام و خویشاوندان خود از شام به خاك اورامان هجرت نموده مدتی در دشت شامیان كه به همین مناسبت به این اسم مسمی گشته سیاه‌چادر زده و سكونت كرده‌اند. اهالی اورامان و اطراف آن مراتب زهد و ریاضت و پرهیزكاری بابامردوخه را مشاهده نموده‌اند. اعتقاد كامل نسبت به او پیدا كرده‌ عموماً مرید او شده‌اند و از صمیم قلب او را پرستش كرده‌اند و در معنی مقام قطبیت و غوثیت را در آن محال پیدا كرده است و او را بابا مردوخه خطاب نموده‌اند و پس از فوتش مردمان اطراف و نواحی او را پیرمحمد اورامی گفته‌اند.. بابامردوخه.. از جمله نود و نه پیر كبار اورامان است. مرقد او در شهر اورامان می باشد. عموم مشایخ مردوخی از او تشكیل سلسله داده‌اند. كلمه بابا دلالت دارد بر اینكه درویش میرمحمد مردوخ سید بوده است؛ زیرا اهالی اورامان كلمه بابا را فقط بر سید اطلاق كرده‌اند.. بابامردوخه در سنه 680 هجری متولد شده و در نود و نه سالگی متأهل گشته. در سنه 790 فوت نموده. صد و ده سال عمر كرده است.. در سنه 778 در زمان امیر اسعد ملقب به امیر جیاشا ـ یعنی هنگام سلطنت سلطان مرادخان اول در مملكت عثمانی ـ بر حسب خواهش پیرشهریار اورامی، دختر شیخ شهاب‌الدین دزآوری را عقد نموده . از او یك پسر متولد شده، اسم او را مولانا گشایش گذاشته‌اند. پس از بلوغ در نزد شیخ حسن مولاناباد تحصیل علم كرده و به اورامان مراجعت نموده و به مولانا گشایش اشتهار یافته است. مولانا گشایش در سنه 842 شروع به تبلیغ اسلام و نشر احكام نموده در سنه 873 از دنیا درگذشته است از او دو پسر بجا مانده. عباس اعلیجد قضات اورامان است و عبدالغفار اعلیجد مشایخ دگاشیخان و تخته و باقل‌آباد و قزلبلاق و هزاركانیان و میرگه‌سار و دژن و تنگیسر و كاشتر و محال قره‌داغ و نواحی سلیمانیه و شهر سنه‌دژ و سائر مشابخ مردوخی است كه به بغداد و بیروت و مصر و ازمیر و سائر ممالك خارجه پراكنده شده‌اند.»
شجره‌نامه خاندان آیت‌الله شیخ محمد مردوخ كُردستانی (رحمهالله علیه)
    رشته نسبی آیت‌الله شیخ محمد مردوخ كردستانی، بر اساس شجره‌نامه این خاندان كه به مْهر علما و مشایخ كبار كردستان ممهور گردیده و مورد تأیید قرار گرفته، از این قرار است:


ادامه مطلب

طبقه بندی: فرهنگی و هنری، اجتماعی، تاریخ، اخبار، آموزشی، ده‌گاو زاوه‌ری/روستای دز‌آور، دینی ومذهبی، شێخ شه‌هابه‌دین زاوه‌ری، جفرافیا، پیرشالیارهه‌ورامی،
برچسب ها:هورامان هه‌ورامان‌هانه‌به‌رچه‌م-کتابخانه‌هه‌ورامان؛یانه‌وکتێبووهۆ‌رامانی-هه‌ورامان-هۆرامان-اورامان اورامانات-دزآور(زاوه‌ر)-لهون-نوسود-هورامان تخت ژاورود-پاوه-نودشه(نۆتشه)-رێژاو(ریجاب)-کندوله-ته‌وێڵه(طویله)-بیاره-ساور-نودیجه-حلبچه(هه‌له‌بجه)-خۆرماڵ مریوان-سروآباد-کرمانشاه-کردستان-دالانی-ایلام-کامیاران-روانسر-جوانرود-چهارقلعه‌عبدالملکی(زاغمرز-زینوند-حسین‌آباد-امیرآباد) هورامی های شمال ایران)-عکس-شبک(شه‌به‌ک)-سنجار- کاکه‌یی-یارسان-ساور-نودیجه-زازا-زازاکی)-قلعه قروه-چورژی-هانه‌به‌رچه‌م-هۆمایون محه‌مه‌دنژاد،سه‌فه‌ره‌کێ گالیوێری،همایون محمدنژاد،سفرهای گالیوربه هورامی،
نوشته شده در تاریخ جمعه 29 آذر 1392 توسط همایون محمدنژاد
کۆچۆلالۆ‌شۆکره‌ڵڵا تاهێری(فوت آقای شکرالله طاهری)
1392/9/27تاریخ انتشارخبر
 


عکس مرحوم آقای شکرالله طاهری

شهریور1390:عکاس همایون محمدنژاد

**********************************
به‌داخۆ ئاگاداربیه‌یمێ

لالۆ‌شۆکره‌ڵڵا تاهێری

تاته‌و برایا:ڕه‌سووڵ-محه‌مه‌د-شه‌فیع

خه‌ڵکو ده‌گاو زاوه‌ری

نیشته‌ره‌و شاروو مه‌ریوانی

جه ڕۆچوار‌شه‌مەی ڕاکه‌وتوو-1392/9/27

به بۆنه‌و نه‌وه شی دنیای فانیش ئاسته جیا.

په‌لیانۆهۆرامان هانه‌به‌رچه‌می

پی بۆنۆ به ئه‌رکۆ وێش زانۆ سه‌ره وه‌شی جه یانه‌وێشا که‌روو،

ئاواتمائانه‌ن خۆای بێ هامتا سه‌بووری یانه‌وه‌یا دۆوه.

یاگێو په‌رسه‌ی:

مه‌ریوان:مزگی حه‌زره‌توو عۆمه‌ری

  ڕۆ: جۆمعه‌‌ی- 1392/9/29

په‌ی هاگاداری:په‌رسه‌و ژه‌نا جه یانه‌وکاکه ڕه‌سووڵ
تاهێری ملۆ ڕاوه.

.......................................................................

بااندوه مطلع شدیم

آقای شکرالله  طاهری

پدربرادران:رسول-محمد-شفیع

اهل روستای دزآور

ساکن شهرمریوان

براثربیماری درتاریخ چهارشنبه -1392/9/27

موجب تألم وتأثر گردید.

وبـــــلاگ(هورامان هانه‌به‌رچه‌م)این ضایعه تأسف انگیزرابه خانواده

 محترمشان تسلیت عرض می نماییم،ازخداوندمنان برای آن مرحوم

غفران الهی وبرای بازماندگانش،صبرجزیل خواهانیم.

مکان  تعزیه:
یادآورمی شود درروستای دزآورمراسم تدفین برگزارشده و

درروستای دزآور وشهرپاوه تعزیه

درروزهای چهارشنبه وپنج شنبه برگزارشد.
 
  مریوان:مسجد حضرت عمرفاروق

 روز: جمعه- 1392/9/29

درضمن ختم زنانه درمنزل آقای رسول طاهری برگزارمی شود.



طبقه بندی: ده‌گاو زاوه‌ری/روستای دز‌آور،
برچسب ها:هورامان-هورامان هانه‌به‌رچه‌م-کتابخانه‌هه‌ورامان؛یانه‌وکتێبووهۆ‌رامانی -هه‌ورامان -هۆرامان-اورامان-اورامانات-دزآور(زاوه ر)-لهون- نوسود-هورامان تخت- ژاورود-پاوه-نودشه(نۆتشه)- رێژاو(ریجاب)-کندوله-ته وێڵه(طویله)-بیاره-شاروو هۆرامانی- مریوان-سروآباد-کرمانشاه-کردستان-دالانی- ایلام-کامیاران-روانسر-جوانرود-چهارقلعه عبدالملکی(زاغمرز-زینوند-حسین آباد-امیرآباد هورامی های شمال ایران)عکس-شبک(شه به ک)-سنجار موصل-کاکه یی خانقین-یارسان- ساور-نودیجه-زازا-زازاکی-قلعه قروه،آمبولانس خیریه روستای دزآور،چورژی،هانه‌به‌رچه‌م،هۆمایون محه‌مه‌دنژاد،
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 27 آذر 1392 توسط همایون محمدنژاد

آشنایی با هورامان قدیمی ترین منطقه باستانی کُردها


هورامان در کتاب معروف اوستای زرتشت هور به معنای خورشید است و هورامان یعنی جایگاه خورشید. همچنین هورامان از دو واژه هورا به معنی اهورامزدا و مان به معنی خانه و سرزمین ترکیب یافته و معنای آن سرزمین اهورا مزداست.
یک معنی جدیدتر که اگر چه با مسماست اما نمی توان ریشه تاریخی برای آن پیدا کرد این است که هورامان به معنی بلند شده یا برگزیده شده می باشد. اگر به جغرافیای هورامان توجه کنیم در می یابیم که اطراف این سرزمین را از چهار طرف چهار دشت محصور کرده است.
از شمال منطقه هموار کردستان و مریوان، از جنوب دشت ذهاب، از شرق دشت ماهیدشت و از غرب دشت شاره زور یا شهرزور و در وسط این چهار دشت منطقه کوهستانی و صعب‌العبور و جنگلی هورامان قرار گرفته است.


تاریخ اورامان
تاریخ هورامان به زمان سلسله پیشدادیان برمی گردد.هرچند که از آن تاریخ اطلاع چندانی در دست نیست با این حال اهالی هورامان خود را ازنسل اردشیر دراز دست ملقب به بهمن فرزند اسفندیار می دانند.
در تواریخ مذکور است که این منطقه همچون دیگر مناطق کردستان تا قرن 11 ق.م تحت سلطه دولت بابل بود. در زمان تگلات پالاسر اول(1100-1115 ق.م) سپاه آشور به ارمنستان حمله برده آنجا را فتح نمود سپس به حوالی دریاچه وان سپاه راند بعد از او آراد نیراری و فرزندش آشوربانی پال حملات او را ادامه دادند ولی نتوانستند از کوههای زاگرس عبور کنند تنها توانستند منطقه هورامان را فتح نمایند. هورامان مدتها تحت سلطه دولت آشور بود.
دراین دوران بود که حروف ماسی موراتی درمیان کردان رواج داشته وبا این حروف کتابت نموده اند که تا قرون اولیه اسلام هم دربین هورامیها این خط رایج بوده است(تاریخ مردوخ).


ادامه مطلب

طبقه بندی: فرهنگی و هنری، اجتماعی، تاریخ، جفرافیا، اخبار، آموزشی، شهرها و روستاهای هورامان، زوانی هه‌ورامی، ادبیات/شعر، تصاویرومناظرطبیعی وتاریخی،
برچسب ها:هورامان هه‌ورامان‌هانه‌به‌رچه‌م-کتابخانه‌هه‌ورامان؛یانه‌وکتێبووهۆ‌رامانی-هه‌ورامان-هۆرامان-اورامان اورامانات-دزآور(زاوه‌ر)-لهون-نوسود-هورامان تخت ژاورود-پاوه-نودشه(نۆتشه)-رێژاو(ریجاب)-کندوله-ته‌وێڵه(طویله)-بیاره-ساور-نودیجه-حلبچه(هه‌له‌بجه)-خۆرماڵ مریوان-سروآباد-کرمانشاه-کردستان-دالانی-ایلام-کامیاران-روانسر-جوانرود-چهارقلعه‌عبدالملکی(زاغمرز-زینوند-حسین‌آباد-امیرآباد) هورامی های شمال ایران)-عکس-شبک(شه‌به‌ک)-سنجار- کاکه‌یی-یارسان-ساور-نودیجه-زازا-زازاکی)-قلعه قروه-چورژی-هانه‌به‌رچه‌م-هۆمایون محه‌مه‌دنژاد،سه‌فه‌ره‌کێ گالیوێری،همایون محمدنژاد،سفرهای گالیوربه هورامی،
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 25 آذر 1392 توسط همایون محمدنژاد

هورامان هانه به رچه م

بانگە وازێ پەی گردوو نویسەرا و ویرچەموو زوانوو ژیوای

(26ئارگاو 1391)چە  ڕوێن

 (ڕۆ جە دەس دای نویسەروو ئەندیشمەندوو گەورەو هەورامانی،نەمر.محە مەد مستەفازادە.خەڵکوو شاروو نۆدشەی سەربە مەحاڵوو هەورامانی)

 

پەی ساڵیادوو کۆچوو نویسەروو گەورەو هەورامانی قەرار هەن هەر کەسێو جە ڕاوینوو وێشۆ  بابەتێو بە بۆنەو کۆچوو ئی ویربەرزیە بنویسۆ. بابەتەکە جە بارەو زوان و فەرهەنگوو هۆرامانی گێرە تا ڕۆڵوو  کاکه محەمەدی دلێ پڕۆسەو جمنایرەو ڕۆشن گەری جە هۆرامانەنە متاوا بنویسا ،داواکەروو جە گردوو مسیارەکاو زوان هەورامی زانشتگا پەیام نوورو مەریوانی جە 26ئارگاو ئێساڵینە بە هەماهەنگی چنی شووراو ڕاوەبەری زوان هۆرامی پەیما هەن مەراسمێ سەروو گڵکۆ کاکه محەمەد مستەفازادەیوە گێرمێ داوا کەروو جە نویسەر،هۆنیار،پەیجۆرکارەکا زوانوو هەورامی پەی ئێحترام گێرتەی ڕاوینوو ئی بەشەریە کە ڕاوینوو گردیمانە بابەتێو ی هۆرامی بە زوان هۆرامی بنویسا و جە پەلیانوو سایتەکانە وڵاوش کەراوە.

 

  قرچەو دڵیم ئاوی گرینۆ.(پەی کۆچوو بێ واذەیت هەی ویربەرزی ئازا و وژیر)

 

جە ڕۆ 2۶ئارگاو1391 ڕۆجیاری جە زمسانی سخڵەتوو شوومینە جە مانگۆ ئارگاو هۆرەترشقانە جە سەرداو سۆڵمەو وەروو وارانی،تیرێوی شوومە ئۆ هەورامانیم تەقیا،

کێ لوێ خیاڵش کێ ویرش کەرێ کێ جورئەت کەرێ واچۆ ڕۆجیاروو زوانوو ژیوای کز بیەن کێ تاوێ واچۆ(نویسەری پایەبەرزوو ئازا ویربەرزوو مەژگ ڕۆشن،ڕۆشنایی بە خشوو چەماو خەڵکوو هەورامانی ئازاد واچوو هێزوو نەمەڕیاو هەورامانی،ڕۆشنگەروو ڕاو ئەرەتەمیای،هەست بەخشوو  کێبیەی،جە دەس ملۆ.وەختێ باس جە ئینسانی گۆرەی کەرمێ قەڵەم گێڕ گنۆ پیتێ سەروو کیبوردەکەی نمەتاوا هەستی بە ئاوەزوو ئینسانی گۆرەی نەقش کەرا،کێ هەن باوەڕ کەرۆ، هەورامان پەی یەک ساتی کزوو بێ دەنگ دنیا تەمیارە پەی کۆچوو،بێ وادەی.وەختێ چنیش باس جە کێ بیەی هەورامانی کەرێنمێ هیچ دڵوو مەژگێوی ڕۆشنوو ساحیب هەڵوێس ئۆقرە نارێ، ئیمانێش بێ پسەو کوە سەرکەشەکاو شاهۆو کۆساڵانی،وەختێ باس جە کێ بیەی زوان و فەرهەنگیما کەرێ جە نووکوو پای تا تۆقوو سەرەیش ئێنە لەرزێ دەسێ فڕدی چوون کەس نەبێ دەرکش کەرۆ.ئاذ حەر جە زوو وە زانێ زوانش بیەن بە چیرفلەو ئەغیارا بیەن بە گاڵتەو ناسیۆناڵیستە شۆینیستەکا،تۆ لوای ئاوێت متە کە بە دەیان نەمامێ پاکوو بێ گەردێت شەتڵە نیێ.ئارۆ ئیسە پەی ساڵیادوو مەرگی بێ وێنەیت نەمامەکاو زوانوو ژیوایت ئامێنێ سەمەر راو ویرچەمی پاکوو بێ گەردیت گێرتەنشانە وەر،ئارۆ جە هۆرامانەنە بە پەیلوو و یاوگەی پاکوو تۆ هەزاران رۆڵێ ئی مەحالیە لێرەسەختانە دەسشا کەردەن بە خزمەت بە ئینسانی هەورامی،ئارۆ جیاتی شینوو گرەوەی داروو گڵوو گوڵزار نەمامی نوێ هەورامی منیەیمێ.چوون ئینسانی گۆرە نمە بۆ تازیەش پەی گێری بەڵکوو مشۆ ویری بە ئاوەز وئینسانیش بە چەمێو ڕۆشن دلێ خەڵکینە وڵاش کەری،ئێمە جونوو مسیاروو نویسەرە بە ئاوەزەکاو هەورامانی ئێمە خەڵکوو هەورامانی ئارۆ بە ڕێبازوو پاک وویرچەمی ڕۆشن ویریت ئاڵاو قەڵەموو هۆرامانی یاونمێ بە یاوگە،ئارۆ ئینسانی هەورامی جە هەر یاگێ بۆ نویسەی بە زوانیش ئفتخاروو سەربەرزیو ونیشانێو زانۆ پەی سەرکۆتەی ویروو ئەندیشەکەیش، ئارۆ گرما بە یەک دەنگ ماچمێ هەنمێ ماچمێ هۆرامیێنمێ زوانوو فەرهەنگی وێپاما هەن،باوەڕما بە ئینسانیەتوو ئەندیشەی.

نویسەر:ژیار سڵامەتیان

22کەڵەهەرزوو1392ڕۆجیاری

مەریوان




طبقه بندی: فرهنگی و هنری، ادبیات/شعر، اجتماعی، تاریخ، ژیارسڵامه‌تیان، موحەممەد مسته‌فازاده، آموزشی، جفرافیا، اخبار،
برچسب ها:هورامان-هورامان هانه‌به‌رچه‌م-کتابخانه‌هه‌ورامان؛یانه‌وکتێبووهۆ‌رامانی -هه‌ورامان -هۆرامان-اورامان-اورامانات-دزآور(زاوه ر)-لهون- نوسود-هورامان تخت- ژاورود-پاوه-نودشه(نۆتشه)- رێژاو(ریجاب)-کندوله-ته وێڵه(طویله)-بیاره-شاروو هۆرامانی- مریوان-سروآباد-کرمانشاه-کردستان-دالانی- ایلام-کامیاران-روانسر-جوانرود-چهارقلعه عبدالملکی(زاغمرز-زینوند-حسین آباد-امیرآباد هورامی های شمال ایران)عکس-شبک(شه به ک)-سنجار موصل-کاکه یی خانقین-یارسان- ساور-نودیجه-زازا-زازاکی-قلعه قروه،آمبولانس خیریه روستای دزآور،چورژی،هانه‌به‌رچه‌م،هۆمایون محه‌مه‌دنژاد،که‌لاسوو زوانی هورامی،ژیار سڵامەتیان،
نوشته شده در تاریخ جمعه 22 آذر 1392 توسط همایون محمدنژاد

به‌یاننامه‌و ژیونایۆ شێعرێ هه‌ورامیێ:ڕئوف مه‌حموودپوور


ئی بابه‌ته‌ جه‌ ژماره‌ 762 حه‌وته‌نامه‌وسیروانیه‌نه‌ بڵاو کریانۆ."

"یه‌که‌مین به‌یاننامه‌و ژیونایۆ شێعرێ هه‌ورامیێ"    هورامان هانه به رچه م

         

ئه‌گه‌ر به‌ ڕوانگێوه‌ وه‌رچه‌م ڕۆشنانه‌وه‌ سه‌رنجه‌و ڕه‌وتوو شێعرێ هه‌ورامیێ ده‌یمێ و به‌ له‌یه‌کدایۆ ده‌قه‌ شێعریه‌کا، ئا ڕه‌وتیه‌ شه‌ن و که‌و که‌رمێ، به‌دیار گنۆ که‌ هه‌ر جه‌ ده‌قوو هورمۆزگانیه‌وه‌[1] تا سه‌رده‌موو ده‌سه‌ڵاتوو حه‌سنه‌ویه‌کاو ده‌سه‌ڵاتی دینیی یارسانیی، جۆرێ نویسته‌ی ڕێکوزیا و یۆوزیا هه‌ن که‌ وچیۆش پنه‌ شێعره‌.[2] به‌ڵام گڕکانوو شێعرێ هه‌ورامیێ و ته‌نانه‌ت کوردیێچ جه‌ سه‌رده‌موو مه‌لاپه‌رێشانیه‌وه‌ نیشۆ شۆکه‌ و دماته‌ر جه‌ سه‌رده‌موو مامۆسا بێسارانیه‌نه‌ کڵپه‌ به‌سۆ و سێ کوچکێوه‌ پێسه‌و: بێسارانی ـ سه‌یدی ـ مه‌وله‌ویش چنه‌ گنۆوه‌. که‌چی به‌ پێچه‌وانه‌وه‌ بورکانوو شێعرێ سۆرانیێ که‌ جه‌ نالیه‌وه‌ ته‌قۆوه‌ و دماته‌ر به‌رده‌وامیی گێرۆ و ساحیب قۆناغ بۆ، شێعره‌ی هه‌ورامیه‌ دماو مه‌وله‌وی کزیۆره‌ و پووکیۆوه‌.

ڕه‌نگه‌ ده‌هه‌و حه‌فتای کۆچی ڕۆجیاریی ئا سه‌رده‌مه‌ بۆ که‌ په‌له‌قاژێ په‌ی ژیونایۆ ئی ڕه‌وتیه‌ به‌ شیوه‌ی جیددی و هوشیارانه‌ ده‌س پنه‌ که‌رۆ و جه‌ ده‌هه‌و هه‌شتایه‌نه‌ گه‌شیۆڤه و گنۆ سه‌روو ڕه‌وتی.[3]ئادیچ به‌ که‌وته‌ی وه‌ر‌ده‌سوو ده‌فته‌ره‌ شێعروو "زه‌ڕنه‌و ئاسۆی"[4] که‌ "هورپڕای گه‌چ و ته‌خته‌ی"[5] و "هه‌سارێوه‌ وه‌رم زڕیا"[6] و "هه‌سارێوه‌ وه‌رم زڕیا2"[7] ئامێ شۆنیشه‌ره‌ که‌ بی باعیسوو مه‌رزیایره‌و ته‌سبیت که‌رده‌ی ڕه‌وته‌که‌ی.

وه‌شبه‌ختانه‌ دماو زه‌ڕنه‌ی و هورپڕای، بڕێ شۆڵێته‌رێچ بریکیێوه(مه‌به‌ست ئا به‌رهه‌مێنێ که‌ ئامێنێ به‌ر)‌ که‌ یاگێ سه‌رنجێ و وه‌شحاڵیه‌نێ.

ئیسه‌ که‌ دماو هه‌وڵدای، شه‌ونخوونی، ئه‌زموونکاریی و شۆنگێرته‌ی بێوچانی، ڕه‌وته‌که‌ یاوان یاگێوه‌ ئه‌چامنێ که‌ کریۆ ئه‌وه‌مردایش سه‌رکریۆ، پێسه‌و یه‌که‌م به‌یاننامه‌و ژیونایۆ شێعرێ هه‌ورامیێ، کۆماو ئی ڕه‌وتیه‌ و داڵغه‌ تیۆریه‌ هانده‌ره‌کاش جه‌ چن خاڵێنه‌ وزوو وه‌روو سه‌رنجه‌و هۆگره‌ جیددیه‌کاو ئی ڕه‌وتیه‌:

یه‌که‌م: به‌ڕۆ که‌رده‌یۆ ده‌قی شێعریی

دووهه‌م: جۆروو دیای و له‌یه‌کدایۆ په‌ی له‌زه‌تیی شێعریی

یه‌ره‌م: وه‌رده‌نگی شێعریی

یه‌که‌م: به‌ڕۆ که‌رده‌یۆ ده‌قی شێعریی



ادامه مطلب

طبقه بندی: فرهنگی و هنری، ادبیات/شعر، اجتماعی، تاریخ، آموزشی، جفرافیا، اخبار، ڕه‌ئوف مه‌حموودپوور، تبریکات،
برچسب ها:هورامان-هورامان هانه‌به‌رچه‌م-کتابخانه‌هه‌ورامان؛یانه‌وکتێبووهۆ‌رامانی -هه‌ورامان -هۆرامان-اورامان-اورامانات-دزآور(زاوه ر)-لهون- نوسود-هورامان تخت- ژاورود-پاوه-نودشه(نۆتشه)- رێژاو(ریجاب)-کندوله-ته وێڵه(طویله)-بیاره-شاروو هۆرامانی- مریوان-سروآباد-کرمانشاه-کردستان-دالانی- ایلام-کامیاران-روانسر-جوانرود-چهارقلعه عبدالملکی(زاغمرز-زینوند-حسین آباد-امیرآباد هورامی های شمال ایران)عکس-شبک(شه به ک)-سنجار موصل-کاکه یی خانقین-یارسان- ساور-نودیجه-زازا-زازاکی-قلعه قروه،آمبولانس خیریه روستای دزآور،چورژی،هانه‌به‌رچه‌م،هۆمایون محه‌مه‌دنژاد،ڕئوف مه‌حموودپوور،هفته نامه سیروان،
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 21 آذر 1392 توسط همایون محمدنژاد
.: Weblog Themes By Abdollah Habibi :.

تعداد کل صفحات : 3 :: 1 2 3