سه‌فه‌رێو په‌ی یه‌رێ ده‌گای هه‌ورامانی پژگیا؛که‌ندووله؛په‌ریان؛شه‌ریف‌ئاوا


جه ڕۆ27مانگه‌و که‌ڵه‌هه‌رزوو1394کۆچی ڕۆجیاری چه‌نی کاکه عه‌بدوڵڵا عه‌بدی و کاکه جه‌ماڵ ڕه‌حیمی و وردی و خزمه‌تکارو هه‌ورامانی هۆمایوون محه‌مه‌دنژاد جه یه‌رێ ده‌گاو هه‌ورامانی پژگیا سه‌ردانێوما که‌رد.

که‌ندووله؛په‌ریان؛شه‌ریف‌ئاوا

ئی یه‌ره3ده‌گا به‌شوو به‌خشوو دینه‌وه‌ر سه‌ر به شارووسه‌حنه‌ی جه ئوستانوو کرمانشانیه‌نێ. جه دێهستان و ده‌گاگه‌ورێو که‌ندووله؛چنی میرزاعه‌بدوڵڵا ئه‌میری شاعێری نامداروو که‌ندووله‌وهه‌ورامانی و براکه‌یشا میرزافه‌تحوڵڵای ئه‌میری ئه‌ره‌نیشتێوما بێ؛میرزاعه‌بدوڵڵا به زوانی وه‌ش خێرئامایش که‌ردیمێ و جه باره‌و زوانی هه‌ورامی چی یه‌ره ده‌گانه و پیاگه‌وره‌وکه‌ندووله‌ی میرزائه‌ڵماس خان که‌ندووله‌ی قسه وباسش کهرد. میرزا شێعرێ هه‌ورامیێش فرێ نێ و بڕێو نوسخێ کتێبێ خه‌تیێش هه‌نێ.جه ئاخریچه‌و جه هامویری و ڕانموونی کاکه عه‌باس ئه‌میری ده‌سوه‌شی که‌رمێ.

سفری به 3روستای هورامان پراکنده؛کندوله؛پریان؛شریف‌آباد


در روز27آذرماه1394هجری شمسی به همراه آقایان عبدالله عبدی وجمال رحیمی و اینجانب خدمتگزار زبان و فرهنگ هورامان؛همایون محمدنژاد؛از3روستای هورامان پراکنده بازدیدی کردیم.

کندوله؛پریان؛شریف‌آباد

این سه3روستاازبخش دینور ازتوابع شهرستان صحنه دراستان کرمانشاه قراردارد. دردهستان روستای بزرگ کندوله؛ همراه بامیرزاعبدالله امیری شاعرنامدارکندوله هورامان و وبرادرشان میرزافتح الله امیری نشستی داشتیم میرزا عبدالله بازبانی خوش درباره زبان هورامی دراین سه روستا و بزرگمردکندوله؛میرزاالماس خان کندوله بیاناتی ایراد کردند. 

میرزاعبدالله شعرهای هورامی زیادی داشته وبرخی ازنسخه های خطی کتابی و دست نوشته های قدیمی را در اختیار دارند.درپایان ازهمکاری وراهنمایی های جناب آقای عباس امیری بسیارسپاسگزارهستیم.





هه‌ورامان هانه‌به‌رچه‌م


هه‌ورامان هانه‌به‌رچه‌م

ادامه مطلب

طبقه بندی: فرهنگی و هنری، اجتماعی، تاریخ، ادبیات/شعر، جفرافیا، اخبار، ده‌گاو زاوه‌ری/روستای دز‌آور، زوانی هه‌ورامی، تصاویرومناظرطبیعی وتاریخی، شهرها و روستاهای هورامان، هومایون موحەممەدنژاد، میرزا ئه‌ڵماس خان که‌ندوله‌یی،
برچسب ها:هورامان هه‌ورامان‌هانه‌به‌رچه‌م-کتابخانه‌ هورامان؛یانه‌وکتێبووهه‌ورامانی-هه‌ورامان-هۆرامان-اورامان-اورامانات-دزآور(زاوه‌ر)-لهون-نوسود-هورامان تخت ژاورود-پاوه-نودشه(نۆتشه)زرده-پریان-رێژاو(ریجاب)-کندوله-ته‌وێڵه(طویله)-بیاره-ساور-نودیجه-حلبچه(هه‌له‌بجه)-خۆرماڵ مریوان-سروآباد-کرمانشاه-کردستان-دالانی-ایلام-کامیاران-روانسر-جوانرود-چهارقلعه‌عبدالملکی(زاغمرز-زینوند-حسین‌آباد-امیرآباد هورامی های شمال ایران)-عکس-شبک(شه‌به‌ک)-سنجار- کاکه‌یی-یارسان-ساور-نودیجه-زازا-زازاکی)-قلعه قروه-چورژی-هانه‌به‌رچه‌م-هۆمایون محه‌مه‌دنژاد،وه‌سیه‌ت په‌ی مه‌زهه‌ری،سه‌فه‌ره‌کێ گالیوێری،سه‌فه‌رێو په‌ی یه‌رێ ده‌گاو هه‌ورامانی پژگیا؛که‌ندووله؛په‌ریان؛شه‌ریف‌ئاوا(سفری به 3 روستای هورامان پراکنده؛کندوله؛پریان؛شریف‌آباد)،
دنبالک ها: سایت خبری تحلیلی اورامانات، قه‌ڵه‌موو هه‌ورامانی،
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 30 آذر 1394 توسط همایون محمدنژاد
هۆرامان هانه‌به‌رچه‌م

عارفان اورامانات و نقش آنان در

تحولات ادبی و اجتماعی کُردستان:آقای ابراهیم شمس

از ویژگی های بارز عرفان درهورامان علم وتقوای رهبران تصوف بوده که این باعث شده درهمه احوال، عالمان بزرگ نه تنها آنان را موردتایید قرارداده بلکه بسیاری ازآنان در زمره مریدان این بزرگان عالم تصوف قرارگیرند.

 از جمله ویژگی های منطقه هورامان وجود مشایخ بزرگ تصوف وبرپایی تکیه وخانقاه ها دراین منطقه می باشد واز سالیان مدیدی دو طریقت عمده تصوف قادریه ونقشبندیه درهورامان به فعالیت مشغول هستندو بنیانگذارانشان طریقت خود را برمبنای تعالیم اسلام وسنت نبوی پی ریزی کرده ومریدان خودرا به سوی اخلاق حسنه وبه دورازهرگونه بدعتی که درمیان برخی از فرق صوفیه رایج است سوق داده اند.این رویه تاکنون حفظ شده ومی توان با افتخارتمام گفت که خانقاها وتکایای هورامان مرکز پرورش فکر واندیشه سالم بوده ومشایخ این طریقت ها عموما اشخاصی عالم،عارف وبسیارخوشنام ومحبوب بوده اند.

از ویژگی های بارز عرفان درهورامان علم وتقوای رهبران تصوف بوده که این باعث شده درهمه احوال، عالمان بزرگ نه تنها آنان را موردتایید قرارداده بلکه بسیاری ازآنان در زمره مریدان این بزرگان عالم تصوف   قرارگیرند. اما این نکته رانیزنباید فراموش کرد که مشایخ هورامان قبل ازآنکه شیخ ومرشد تصوف باشند، خویش عالمان دینی بوده اند.

 طریقت نقشبندیه

طریقت نقشبندیه درحدود 200 سال پیش به وسیله شیخ مولاناخالد نقشبندی شاره زوری درکردستان رواج یافت. این شخصیت آیینی قبل ازآنکه وارد تصوف شود ونامش به عنوان یکی ازبزرگترین رهبران تاریخ تصوف ثبت شود، ماموستا ومدرس یکی ازمساجد شهرسلیمانیه بوده است. داستان چگونگی ارتباط روحی با شیخ عبدالله دهلوی ورفتن به هندوستان وپادوی درتکیه آن شیخ ونهایتا تمسک و دریافت خرقه،اجازه ارشاد وبرگشت به کردستان ازداستان های بسیار شیرین تاریخ تصوف است.

با آمدن مولانا خالد به کردستان عملا رهبری طریقت نقشبندی ازهندوستان به کردستان منتقل گردید. مولانا خالد هزاران مرید ودهها خلیفه داشت که یکی ازاین خلفای بزرگ، شیخ عثمان سراج الدین تویله ای بوده  است که پس ازوفات مولانا خالد، رهبری طریقت نقشبندی به ایشان رسیده است.

شیخ عثمان سراج الدین یکی از اولین مریدان وملازمان مولاناخالد در بغداد واولین کسی بود که اجازه ارشاد از اورا در سال1231ه.ق دریافت نمود.شیخ سراج الدین پس ازکسب اجازه ارشاد به هورامان برگشت ودر روستای تویله خانقاه ساخت وبه ارشاد وپرورش مریدان ورهروان این منهج پرداخت. فرزندان شیخ سراج الدین همگی اهل علم وزهد بودند ودو نفر از آنان شیخ عمرضیاالدین وشیخ محمدبها الدین مقام شیوخ یافته ودرتکایا وخانقاهایشان مریدان بی شمارخود را که ازاقصی نقاط به آن منطقه آمده بودند ارشاد می کردند.

شاعر ودانشمند مشهورکُرد،مولوی تاوه گوزی به شیخ عثمان سراج الدین و شیخ عمرضیاالدین ارادت خاص داشته و دراشعارش ازآنان به عنوان پیرومرشد خودیادکرده است. شیخ عمر ضیاالدین درهنگام جوانی بنا به فرمایش پدربزرگوارخود به  تکیه طالبانیه کرکوک رفته وبه همراه شیخ علی طالبانی زیرنظر شیخ عبدالرحمن خالص به تحصیل علم پرداخت، پس ازتکمیل علم به زادگاهش هورامان برگشته واجازه ارشاد یافت. این شخصیت بزرگ درشهر بیاره اقامت گزیده وتکیه وخانقاه خودرا درآنجا بنا نهاد.

ایشان فرزندان زیادی داشتندکه دونفرازآنان به نام های شیخ نجم الدین وشیخ علاالدین به مرتبه ارشاد رسیدند. شیخ عثمان سراج الدین دوم که ازبزرگترین مشایخ نقشبندیه این عصرمی باشد، فرزند شیخ علا الدین بود. شیخ عثمان دوم از بیاره به هورامان ایران مهاجرت ودر نزدیکی شهرسروآباد خانقاه بسیاربزرگی درداخل باغ مشهور دورود ساخت. مریدان شیخ عثمان ازصدها هزار تجاوزمی کرد، زیرا تقریبا بیش ازنیمی از اهل طریقت نقشبندیه جهان ایشان را رهبردینی خودمی دانستند.

شیخ عثمان علاوه بر ارشادتصوف، به علم طبابت نیز وارد بود ومریض های او باتوجه به اعتقاد عمیقشان به شیخ  اکثرا شفا می یافتند. ازجانب دیگر شیخ علی حسام الدین فرزند بزرگوار شیخ محمد بهاالدین یکی دیگر از بزرگترین علماو مشایخ عصرخودمی باشد. تکیه وخانقاه خود را در روستای باخه کون قرارداد ودر هورامان ایران درمحلی به نام کراویه دول نیز دارای باغ باصفایی بود که تابستان ها مریدان فراوانی ازاقصی نقاط ایران وعراق به خدمتش مشرف می شدند وکسب فیض می نمودند.

بیان این نکته حائز اهمیت است که مشایخ هورامی طریقت نقشبندی  رهبران این طریقت عظیم درسراسرجهان هستند که این ازافتخارات بزرگ منطقه هورامان است.

طریقت نقشبندیه هورامان پس از وفات رهبران بزرگ این طریقت اکنون شاخه های متعددی از آن منشعب شده بااین حال همچنان دارای فعالیت می باشد.اگر چه صوفیان نقشبندی معتقد بودند بعد از وفات شیخ عثمان سراج الدین ثانی، بساط رهبریت وارشاد در طریقت نقشبندیه برچیده خواهد شد، اما وجود ماموستا شیخ محمد سعید نقشبندی که هم اکنون در قید حیات بوده و در شهر روانسر سکونت دارد، بر این نظریه خط بطلان کشیده وچراغ این منهج همچنان در این منطقه فروزان است.

 طریقت قادریه    

طریقت قادریه دراوایل قرن ششم هجری توسط شیخ عبدالقادرگیلانی بنیانگذاری شد وانتشار این طریقت درکُردستان به قرن دهم هجری برمی گردد. طریقت قادریه از بزرگترین طریقت های تصوف است وشاخه های زیادی از آن درسراسر جهان گسترش یافته است. درمناطق مختلف کُردستان نیز شاخه های متعددی دارد که یکی ازاین ها طریقت قادریه طالبانی درکرکوک است که حدود 300 سال پیش توسط ملا محمود زنگنه ای در روستای کرخ ناحیه چمچمال کرکوک پایه گذاری شده است.

شیخ محمد عزیز نجاری مشهور به شمس العارفین وپیر هورامان نیز طریقت قادریه را درحدود150 سال پیش ازحاج شیخ علی اول که یکی ازمشایخ طالبانی کرکوک است کسب کرده وبرای اولین باراین طریقت را به منطقه هورامان آورده وآن را انتشارداده است.

شیخ محمد عزیز دراصل از اهالی روستای دله مرز ژاورود بود که درایام جوانی به پاوه رفته است. اگر به صورت گذرا به زندگی قبل وبعد از مهاجرت وی نظری بیافکنیم متوجه می شویم که این مهاجرت درراستای طی طریق وسیروسلوک طریقت بوده است. شیخ محمد عزیز مدتی درپاوه به رنجبری پرداخته ،سپس مدت هفت سال خادم مسجد دشه بوده ودرنهایت درنجار اقامت گزیده ودر همانجا طی مسافرتی به کرکوک به کسوت طریقت وشیخیت نائل آمده، از طرف شیخ اعظم طریقت قادریه  طالبانی کرکوک برای هدایت وارشاد مردم برمنهج طریقت به هورامان برگشته وتکیه خود را درنجار قرارداده است.

در آن دوران جمعیت زیادی از مردم منطقه هورامان با وی بیعت کرده اند. شیخ محمد عزیز شیخ  مریدان بی شماری تربیت كرد و عده ای از آنان چنان تربیت و تعلیم یافتند كه پس از طی مراحل تصوف خود استاد و مرشد شدند و به تربیت مریدان پرداختند.

از جمله این افراد می توان از مشایخی چون شیخ محمد پاوه ای ملقب به شمس الدین، شیخ احمد عباس آباد ملقب به  احمد دیوانه، شیخ عبدالله كوسه كردستانی مشهور به بالدار، شیخ نعمت اله نروی، خلیفه حیدر باینگان و ... نام برد كه هر كدام از آنها خورشیدی درخشان در آسمان تصوف این منطقه بودند و موجب روشنائی قلوب جویای حقیقت شدند.

پس از وفات شمس العارفین که درسال 1322 هجری قمری رخ داد نوه بزرگوارش شیخ عبدالقادر نجاری ملقب به بی عنوان، بر جای ایشان نشست وبه تربیت مریدان پرداخت. مشایخ قادریه نجار از معدود مشایخانی هستند که کماکان درپیروی ازاسلوب وراه وروش ومنهج سلفای صالح خودثابت قدم مانده اند. این مشایخ درراستای شریعت اسـلام وبه دور از هرگونه بدعت واعمال خلاف شرع به پرورش مریدان پرداخته وخدمات شـایانی به اسـلام،تصوف وجا معه کُردستان کرده اند.

یکی دیگر از مشایخ بزرگ طریقت قادریه هورامان، شیخ محمد شمس الدین پاوه ای است كه طریقت خود را از عارف بزرگ هورامان مانند شیخ محمد عزیز نجاری گرفته است.وی قبل از آنكه به عنوان شیخ ارشاد به فعالیت بپردازد، عالم علوم دینی وماموستای شریعت بوده است. بنا بر این اساس طریقت خود را بر مبنای انجام فرائض ورعایت سنت رسول الله (ص) وفریضه امر به معروف ونهی از منكر قرار داد.

تكیه پاوه درطول سال های متمادی از رونق بسیار خوبی برخورداربود ومشایخ این تكیه یعنی شیخ محمد شمس الدین وبعد ازوی حاج شیخ نصرالدین خالصی وسپس حاج شیخ طه همگی از علمای شریعت بوده اند و می توان گفت که طریقت های هورامان به بركت این مشایخ بزرگ همواره پرچمدار طریقت محمدی (ص)بوده اند.

طریقت قادریه طالبانی هورامان امروزه نیز فعالیت گسترده ای دارد وبطور رسمی شش تکیه دراین منطقه تحت رهبری وارشاد مشایخ وخلفای طریقت اداره می شوند. این تکایا كه درذیل می آیند  براساس تعالیم طریقت قادریه طالبانی اداره می شوند وغیر از تكیه پاوه بقیه تكیه ها زیر مجموعه تكیه نجارهستند:

1- تكیه شمس العارفین واقع درروستای نجار

2- تكیه شیخ نصرالدین خالصی واقع درشهر پاوه

 3- تكیه شیخ احمد واقع در روستای عباس آباد

4- تكیه خلیفه عبدالغفور واقع درروستای نروی

5- تكیه خلیفه سید عنایت واقع درروستای وراء

6- تكیه خلیفه عبدالله واقع درشهر نودشه

 نكته پایانی

اگر محقیقین بخواهند در زمینه شناخت اجتماعی منطقه و به خصوص در زمینه کلی هورامان شناسی کار انجام دهند، باید به سیر وجودی طریقت های تصوف در هورامان به طور عمیق وکارشناسانه پردازندتا کار و تحقیقی کامل وبدون نقص ودرخور ارائه داشته باشند، زیرا قسمت بزرگی از تاریخ منطقه هورامان را تاریخ طریقت وتأثیرات مشایخ طریقت بر امورات اجتماعی جامعه هورامان تشکیل می دهد.   

خواسته یا ناخواسته این منطقه از کُردستان بیشتر از نقاط دیگر با عرفان وتصوف عجین شده است تا حدی که هورامی زبان عرفان شده است. شعر عرفانی به هورامی یک نوع گیرائی خاصی داردو شاید در هیچ از زبان ها و لهجه های دیگر این گیرائی وجود نداشته باشد. شاهد این ادعا این است که  قریب به اتفاق شاعران کُردی سرا، شعر عرفانی خویش را به هورامی سروده اند. مانند مولوی کُرد که از مریدان وارادتمندان شیخ عثمان سراج الدین تویله ای رهبر طریقت نقشبندی بوده و شیخ سراج الدین نیز علاقه فراوانی به وی داشته است.

در سرگذشت این دو بزرگوار آمده است که روزی شیخ سراج الدین نامه ای به مولوی می نویسد وازاو به خاطر غیبت طولانی اش گلایه مند است. مضمون نامه شیخ این گونه است: « یا كاغذی برای نوشتن نامه نمانده ، یا كاتب فوت كرده است ویا اینكه عار وننگ است که از دوست خویش یادی نمایی؛ غمگین درگوشه ای منشین وغم وغصه را به باد بسپار، زیرا كه فلك دروازه شادی را تا ابد برای كسی باز نمی گذارد.»

مولوی کُرد نیز در پاسخ ابیات شیخ، قصیده بلندی در وصف وی می سراید. این اشعار بسیارنغز، زیبا ودرنهایت اخلاص وعرفان سروده شده اند.

مولوی کُرد در ابتدا به تعریف وتمجید شیخ وجایگاه معنوی و روحانی او می پردازد و سپس درپاسخ به نامه ودوبیت شعرایشان دلیل طولانی شدن مدت عدم حضورخود و ننوشتن نامه را بازگو می کند... .

نویسنده: ابراهیم شمس


ادامه مطلب

طبقه بندی: اجتماعی، فرهنگی و هنری، تاریخ، ادبیات/شعر، جفرافیا، زوانی هه‌ورامی، شهرها و روستاهای هورامان، دینی ومذهبی، ئێبراهیم شه‌مس،
برچسب ها:هورامان هه‌ورامان‌هانه‌به‌رچه‌م-کتابخانه‌ هورامان؛یانه‌وکتێبووهه‌ورامانی-هه‌ورامان-هۆرامان-اورامان-اورامانات-دزآور(زاوه‌ر)-لهون-نوسود-هورامان تخت ژاورود-پاوه-نودشه(نۆتشه)زرده-پریان-رێژاو(ریجاب)-کندوله-ته‌وێڵه(طویله)-بیاره-ساور-نودیجه-حلبچه(هه‌له‌بجه)-خۆرماڵ مریوان-سروآباد-کرمانشاه-کردستان-دالانی-ایلام-کامیاران-روانسر-جوانرود-چهارقلعه‌عبدالملکی(زاغمرز-زینوند-حسین‌آباد-امیرآباد هورامی های شمال ایران)-عکس-شبک(شه‌به‌ک)-سنجار- کاکه‌یی-یارسان-ساور-نودیجه-زازا-زازاکی)-قلعه قروه-چورژی-هانه‌به‌رچه‌م-هۆمایون محه‌مه‌دنژاد،وه‌سیه‌ت په‌ی مه‌زهه‌ری،سه‌فه‌ره‌کێ گالیوێری،عارفان اورامانات و نقش آنان در تحولات ادبی و اجتماعی کُردستان،
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 26 آذر 1394 توسط همایون محمدنژاد

هه‌ورامان هانه‌به‌رچه‌م

كتێب شێعرو زاڕۆڵا"باخه‌وانه‌و گۆراڵا"خاتوو زه‌هرا سادقی ڕوانه‌و بازاری بی

ویراستارێ(وه‌ش که‌رده‌و نویسته‌ی):
ڕه‌ئوف مه‌حموودپوور و هۆمایون محه‌مه‌دنژاد
وێنه و ته‌ڕراحی به‌رگی:سه‌عید سوبحانی

"باخه‌وانه‌و گۆراڵا"كتێب شێعرێ زاڕۆڵانێ

خاتوو"زه‌هرا سادقی"ێنێ که جه وه‌ڵاوگاو
ڕێبازوو مریوانی وه‌ڵا بیه‌نه‌و. واته‌و ئینه‌‌یه:

وه‌ڵته‌ر كتێب شێعرێوشابه نامۆ"خه‌زان"وه‌ڵا بیه‌بێوه

ئی کتێبه ئیسه جه وه‌ڵاوگاو ڕێبازوو مریوانی وره‌شیۆ.

...........................................................................................

کتاب شعرکودکانه"باخه‌وانه‌و گۆراڵا"خانم زهرا سادقیبه بازارکتاب آمد)

ویراستاران:
 رئوف  محمودپور  و همایون محمدنژاد

تصویر و طرح روی جلد:سعید سبحانی

"باخه‌وانه‌و گۆراڵا"مجموعه اشعارکودکانه

خانم"زهرا صادقی "بوده

که ازسوی انتشارات ڕێباز(ریباز)مریوان منتشرشده است. در

ضمن قبلاً کتاب شعری دیگری ازایشان به نام "خزان" منتشرشده بود.


"باخه‌وانه‌و گۆراڵا"معرفی است برای سایرکتابهای کودکانه

خانم"زهرا صادقی " که درآینده واردبازارمی شوند.

این کتاب درانتشارات ڕێباز(ریباز)مریوان واقع درخیابان مردوخ به فروش می رسد.




طبقه بندی: فرهنگی و هنری، اجتماعی، ادبیات/شعر، جفرافیا، اخبار، تبریکات، زوانی هه‌ورامی، نوشتارهای همایون محمدنژاد، انتشارات ریباز(ڕێباز)(زایەڵە)، هومایون موحەممەدنژاد، ڕه‌ئوف مه‌حموودپوور، زه‌هرا سادقی،
برچسب ها:هورامان هه‌ورامان‌هانه‌به‌رچه‌م-کتابخانه‌ هورامان؛یانه‌وکتێبووهه‌ورامانی-هه‌ورامان-هۆرامان-اورامان-اورامانات-دزآور(زاوه‌ر)-لهون-نوسود-هورامان تخت ژاورود-پاوه-نودشه(نۆتشه)زرده-پریان-رێژاو(ریجاب)-کندوله-ته‌وێڵه(طویله)-بیاره-ساور-نودیجه-حلبچه(هه‌له‌بجه)-خۆرماڵ مریوان-سروآباد-کرمانشاه-کردستان-دالانی-ایلام-کامیاران-روانسر-جوانرود-چهارقلعه‌عبدالملکی(زاغمرز-زینوند-حسین‌آباد-امیرآباد هورامی های شمال ایران)-عکس-شبک(شه‌به‌ک)-سنجار- کاکه‌یی-یارسان-ساور-نودیجه-زازا-زازاکی)-قلعه قروه-چورژی-هانه‌به‌رچه‌م-هۆمایون محه‌مه‌دنژاد،وه‌سیه‌ت په‌ی مه‌زهه‌ری،سه‌فه‌ره‌کێ گالیوێری،كتێب شێعرو زاڕۆڵا"باخه‌وانه‌و گۆراڵا"خاتوو زه‌هرا سادقی ڕوانه‌و بازاری بی(کتاب شعرکودکانه"باخه‌وانه‌و گۆراڵا"خانم زهرا سادقی به بازارکتاب آمد)،
دنبالک ها: وبسایت زریوارخبر، خبرگزاری پاوه پرس، هه‌ناسه، کتابخانه‌هورامان؛یانه‌وکتێبووهه‌ورامانی، قه‌ڵه‌موو هه‌ورامانی،
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 23 آذر 1394 توسط همایون محمدنژاد
هه‌ورامان هانه‌به‌رچه‌م

کتاب "دورساله تاریخی وادبی هورامان"

نوشته آقای
مظهرادوای به بازارکتاب آمد)

کتاب"دورساله تاریخی وادبی هورامان"از دوران افشاریه و قاجار اثر آقای مظهر ادوای منتشر شد.

این کتاب که دو رساله را در بر می گیرد، از چند جهت، جای درنگ دارد. رسالۀ نخست که موش و گربه نام دارد و به زبان هورامی سروده شده است، تمثیلی سیاسی و اجتماعی است از روزگار نادرشاه افشار. این رساله اوضاع سیاسی و اجتماعی روزگار برافتادن صفویان به دست افغان ها، برآمدن نادرشاه و شکست افغان ها را به تصویر می کشد. رسالۀ دیگر، تحدید مرز مریوان و هورامان است که به بررسی حدود و ثغور این دو ناحیۀ غربی ایران می پردازد و اطلاعات ارزشمندی دربارۀ اوضاع سیاسی و اجتماعی مریوان و هورامان ارائه می دهد.

علاقمندان می توانند برای تهیه این کتاب به مریوان :پاساژ عدالت طبقه پایین صحافی مولوی مراجعه فرمایند.




طبقه بندی: فرهنگی و هنری، اجتماعی، تاریخ، ادبیات/شعر، جفرافیا، اخبار، تبریکات، زوانی هه‌ورامی، تصاویرومناظرطبیعی وتاریخی، مه‌زهه‌ر ئه‌دوای،
برچسب ها:هورامان هه‌ورامان‌هانه‌به‌رچه‌م-کتابخانه‌ هورامان؛یانه‌وکتێبووهه‌ورامانی-هه‌ورامان-هۆرامان-اورامان-اورامانات-دزآور(زاوه‌ر)-لهون-نوسود-هورامان تخت ژاورود-پاوه-نودشه(نۆتشه)زرده-پریان-رێژاو(ریجاب)-کندوله-ته‌وێڵه(طویله)-بیاره-ساور-نودیجه-حلبچه(هه‌له‌بجه)-خۆرماڵ مریوان-سروآباد-کرمانشاه-کردستان-دالانی-ایلام-کامیاران-روانسر-جوانرود-چهارقلعه‌عبدالملکی(زاغمرز-زینوند-حسین‌آباد-امیرآباد هورامی های شمال ایران)-عکس-شبک(شه‌به‌ک)-سنجار- کاکه‌یی-یارسان-ساور-نودیجه-زازا-زازاکی)-قلعه قروه-چورژی-هانه‌به‌رچه‌م-هۆمایون محه‌مه‌دنژاد،وه‌سیه‌ت په‌ی مه‌زهه‌ری،سه‌فه‌ره‌کێ گالیوێری،کتاب "دورساله تاریخی وادبی هورامان" نوشته آقای مظهرادوای به بازارکتاب آمد)،
دنبالک ها: خبرگزاری پاوه پرس، کتابخانه‌هورامان؛یانه‌وکتێبووهه‌ورامانی،
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 23 آذر 1394 توسط همایون محمدنژاد
هه‌ورامان هانه‌به‌رچه‌م

كتێبووکوڵه داستانێ"نه‌زرگا" ڕوانه‌و بازاری بی
نویسه‌ر:کاکه ڕه‌ئوف مه‌حموودپوور

"نه‌زرگا" کوڵه داستانێ نویسته‌و کاکه "ڕه‌ئوف مه‌حموودپوور"ێنێ که جه وه‌ڵاوگاو

ڕێبازوو مریوانی وه‌ڵا بیه‌نه‌و. واته‌و ئینه‌‌یه:

وه‌ڵته‌ر کوڵه داستانێوته‌رێشا به نامۆ"قه‌ڵاو کناچێ"وه‌ڵا بیه‌بێوه

ئی کتێبه ئیسه جه وه‌ڵاوگاو ڕێبازوو مریوانی وره‌شیۆ.

...........................................................................................
کتاب  داستان های کوتاه"نه‌زرگا"به بازارکتاب آمد)

نویسنده:آقای رئوف  محمودپور


"نه‌زرگا" مجموعه داستان کوتاه اثر آقای "رئوف محمودپور"بوده که ازسوی انتشارات ڕێباز(ریباز)مریوان منتشرشده است. درضمن قبلاً مجموعه داستانی دیگری ازایشان به نام "قه‌ڵاو کناچێ" منتشرشده بود.

این کتاب درانتشارات ڕێباز(ریباز)مریوان واقع درخیابان مردوخ به فروش می رسد.




طبقه بندی: فرهنگی و هنری، اجتماعی، ادبیات/شعر، اخبار، تبریکات، زوانی هه‌ورامی، کۆڵه‌داستانه‌و هه‌‌ورامی، انتشارات ریباز(ڕێباز)(زایەڵە)، ڕه‌ئوف مه‌حموودپوور،
برچسب ها:هورامان هه‌ورامان‌هانه‌به‌رچه‌م-کتابخانه‌ هورامان؛یانه‌وکتێبووهه‌ورامانی-هه‌ورامان-هۆرامان-اورامان-اورامانات-دزآور(زاوه‌ر)-لهون-نوسود-هورامان تخت ژاورود-پاوه-نودشه(نۆتشه)زرده-پریان-رێژاو(ریجاب)-کندوله-ته‌وێڵه(طویله)-بیاره-ساور-نودیجه-حلبچه(هه‌له‌بجه)-خۆرماڵ مریوان-سروآباد-کرمانشاه-کردستان-دالانی-ایلام-کامیاران-روانسر-جوانرود-چهارقلعه‌عبدالملکی(زاغمرز-زینوند-حسین‌آباد-امیرآباد هورامی های شمال ایران)-عکس-شبک(شه‌به‌ک)-سنجار- کاکه‌یی-یارسان-ساور-نودیجه-زازا-زازاکی)-قلعه قروه-چورژی-هانه‌به‌رچه‌م-هۆمایون محه‌مه‌دنژاد،وه‌سیه‌ت په‌ی مه‌زهه‌ری،سه‌فه‌ره‌کێ گالیوێری،كتێبوو کوڵه داستانێ"نه‌زرگا"کاکه ڕه‌ئوف مه‌حموودپووری ڕوانه‌و بازاری بی(کتاب داستان های کوتاه"نه‌زرگا" آقای رئوف محمودپوربه بازارکتاب آمد)،
دنبالک ها: وبسایت زریوارخبر، کتابخانه‌هورامان؛یانه‌وکتێبووهه‌ورامانی، خبرگزاری پاوه پرس،
نوشته شده در تاریخ یکشنبه 22 آذر 1394 توسط همایون محمدنژاد
هه‌ورامان هانه‌به‌رچه‌م

بۆوه‌و پایاو زمسانی مه‌ێ

ئانه‌ شاعێره‌کا شانه‌ هه‌نگوێنوو خه‌یاڵیشا بڕانه‌

و

منیچ وه‌یلانوو ڕمه‌ شێعریه‌نا

په‌ڕوو ساڵیه‌ دژمانیم گێرتێنێ،وه‌ختوو ته‌کنایمه‌ن .

(کۆت شۆڕ ،کڵاو لار ، شاڵ جه‌ مله‌کا )

شمه‌ وه‌شتا بۆ


ادامه مطلب

طبقه بندی: فرهنگی و هنری، اجتماعی، ادبیات/شعر، مه‌هدی ئه‌بری(هه‌ورام)،
برچسب ها:هورامان هه‌ورامان‌هانه‌به‌رچه‌م-کتابخانه‌ هورامان؛یانه‌وکتێبووهه‌ورامانی-هه‌ورامان-هۆرامان-اورامان-اورامانات-دزآور(زاوه‌ر)-لهون-نوسود-هورامان تخت ژاورود-پاوه-نودشه(نۆتشه)زرده-پریان-رێژاو(ریجاب)-کندوله-ته‌وێڵه(طویله)-بیاره-ساور-نودیجه-حلبچه(هه‌له‌بجه)-خۆرماڵ مریوان-سروآباد-کرمانشاه-کردستان-دالانی-ایلام-کامیاران-روانسر-جوانرود-چهارقلعه‌عبدالملکی(زاغمرز-زینوند-حسین‌آباد-امیرآباد هورامی های شمال ایران)-عکس-شبک(شه‌به‌ک)-سنجار- کاکه‌یی-یارسان-ساور-نودیجه-زازا-زازاکی)-قلعه قروه-چورژی-هانه‌به‌رچه‌م-هۆمایون محه‌مه‌دنژاد،وه‌سیه‌ت په‌ی مه‌زهه‌ری،سه‌فه‌ره‌کێ گالیوێری،شێعرێوه تازێ جه:کاکه مه‌هدی ئه‌بری(هه‌ورام)،
نوشته شده در تاریخ دوشنبه 16 آذر 1394 توسط همایون محمدنژاد
.: Weblog Themes By Abdollah Habibi :.

تعداد کل صفحات : 2 :: 1 2