کوچۆ کاکەموحەممەدسەعید فێردەوسی

(فوت آقای محمدسعید فردوسی)

۲۹ـ۹ـ۱۳۹۷

تاریخ انتشارخبر


به‌داخه‌و ئاگاد٘اربیه‌یمێ
کاکە موحەممەدسەعید فێردەوسی
تاته‌و ئازیزا:ئارام،بارام،ئەمین، ئێبراهیم،ڕەنگین،سارا،نەرمین

خه‌ڵکوو ده‌گاوزاوه‌ری
نیشتەیره‌وشاروومەریوانی
ڕۆ:
 پەنج شەمەی ڕاکه‌وتوو-۲۹ـ۹ـ۱۳۹۷
به بۆنه‌و نه‌وه‌شی دنیای فانیش ئاست جیا.
په‌لیانه‌و هه‌ورامان هانه‌به‌رچه‌می
 پی بۆنه‌و به ئه‌رکۆ وێش زانۆ سه‌ره‌وه‌شی جه یانه‌وه‌یشا که‌روو
ئاواتمائانه‌ن خود٘ای بێ هامتا سه‌بووری یانه‌وه‌یا دۆوه

یاگێو په‌رسه‌ی:
شاروومەریوانی: مزگی تالقانی(مەحەلەومیانەیا)
ڕۆ:جومعەی

۳۰ـ۹ـ۱۳۹۷

....................................................................     
بااندوه مطلع شدیم
 آقای محمدسعید فردوسی

پدر برادران و خواهران:آرام،بهرام،امین،
ابراهیم،رنگین،سارا،نرمین
اهل روستای زاور(دزآور)
ساکن شهرمریوان
در روزپنج شنبە تاریخ-
۲۹ـ۹ـ۱۳۹۷
براثربیماری دارفانی را وداع کردند.

وبـــــلاگ(هه‌ورامان هانه‌به‌رچه‌م)
این ضایعه تأسف انگیزرابه خانواده محترمشان تسلیت عرض می نماییم
امیدآن داریم که خداوندیگانه برای بازماندگانش،صبرجزیل عطافرماید.
مراسم تعزیە:

شهرمریوان: مسجدطالقانی ـمحلەمیانەای ها
روز:جمعە

۳۰ـ۹ـ۱۳۹۷

روستای چورژی پاوە:مسجد جامع روستا
روزشنبە ۱ـ ۱۰ـ۱۳۹۷
ساعت:۲تا٤بعدازظهر
تعزیە زنانە:در طبقە همکف همان مسجد
روستای زاوەر(دزآور)
مسجدمحمدرسول اللە(ص)روستا
روز یکشنبە۲ـ ۱۰ـ۱۳۹۷
ساعت ۱۰تا۱۲صبح
تعزیە زنانە در طبقە همکف مسجد روستا




طبقه بندی: فرهنگی و هنری، ده‌گاو زاوه‌ری/روستای دز‌آور، تسلیت ها،
برچسب ها:هه‌ورامان‌هانه‌به‌رچه‌م-کتابخانه‌هورامان،یانه‌وکتێبووهه‌ورامانی-هه‌ورامان-هۆرامان-اورامان-اورامانات-دزآور(زاوه‌ر)-لهون-تخت-ژاورود-پاوه-نوسودـ نودشه (نۆتشه)زرده-پریان-رێژاو(ریجاب)-شریف‌آباد-زاغه-کندوله-گەورەجوـ ته‌وێڵێ-بیاره-ساور-نودیجه-هه‌ڵه‌بجه-خۆرماڵ-مریوان-سروآباد-کرمانشاه-کردستان-دالانی زاوەرـ سنندج-چهارقلعه‌عبدالملکی(زاغمرز-زینوند-حسین‌آباد-امیرآباد)هورامی های شمال ایران)عکس-شبک-سنجارـ باجلان-کاکه‌یی-یارسان-ساور-نودیجه-زازا-زازاکی-قلعه قروه-چورژی-هومایون موحه‌ممه‌دنژادـ سه‌فه‌ره‌کێ گالیوێری ـ وه‌سیه‌ت په‌ی مه‌زهه‌ری ـ یانەوخەما،کوچۆ موحەممەدسەعید فێردەوسی(فوت آقای محمدسعید فردوسی)،
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 29 آذر 1397 توسط همایون محمدنژاد
سومین جشنواره‌ی شعر کودک هورامان در شهر فرهنگی پاوە برگزار می شود

باتوجە بە گزارش آقای ابراهیم شمس بە#'هه‌ورامان هانه‌به‌رچه‌م''موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان برگزار می کند.
اطلاعیه
موسسه فرهنگی هنری نسیم فرهنگ هورامان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاوه و با مشارکت انجمن نمایش و مهدکودکها و پیش دبستانیهای  باران، پرنیان، کوثر، گلهای زندگی، آرون، باخچه‌ێ گوڵان و شنیان، برگزار می کند:
«سومین جشنواره‌ی شعر کودک هورامان»
مکان: سالن همایشهای اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان پاوه
زمان روز پنج شنبه  ششم دی ماه 1397
ساعت برگزاری: 13.30 تا 16.30

هەورامان هانەبەرچەم





طبقه بندی: فرهنگی و هنری، اجتماعی، ادبیات/شعر، تاریخ، اخبار، زوانی هه‌ورامی، جفرافیا، شهرها و روستاهای هورامان، تصاویرومناظرطبیعی وتاریخی، نه‌سیمووفه‌رهه‌نگوووهه‌ورامانی، ئێبراهیم شه‌مس،
برچسب ها:هه‌ورامان‌هانه‌به‌رچه‌م-کتابخانه‌هورامان،یانه‌وکتێبووهه‌ورامانی-هه‌ورامان-هۆرامان-اورامان-اورامانات-دزآور(زاوه‌ر)-لهون-تخت-ژاورود-پاوه-نوسودـ نودشه (نۆتشه)زرده-پریان-رێژاو(ریجاب)-شریف‌آباد-زاغه-کندوله-گەورەجوـ ته‌وێڵێ-بیاره-ساور-نودیجه-هه‌ڵه‌بجه-خۆرماڵ-مریوان-سروآباد-کرمانشاه-کردستان-دالانی زاوەرـ سنندج-چهارقلعه‌عبدالملکی(زاغمرز-زینوند-حسین‌آباد-امیرآباد)هورامی های شمال ایران)عکس-شبک-سنجارـ باجلان-کاکه‌یی-یارسان-ساور-نودیجه-زازا-زازاکی-قلعه قروه-چورژی-هومایون موحه‌ممه‌دنژادـ سه‌فه‌ره‌کێ گالیوێری ـ وه‌سیه‌ت په‌ی مه‌زهه‌ری ـ یانەوخەما،سومین جشنواره‌ی شعر کودک هورامان در شهر فرهنگی پاوە برگزار می شود،
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 29 آذر 1397 توسط همایون محمدنژاد

کتێبوو:"کوێسانووهەڵۆکاونیشتمانی"نویستەوکاکەجوانمیرخووند"ی(کۆساڵان)

ئەپی زووانە ڕوانەو بازاروو کتێبی بۆ(کتاب"کوێسانووهەڵۆکاونیشتمانی"بەقلم آقای جوانمیرخوند بە زودی روانە بازار کتاب می شود)
هەورامان هانەبەرچەم


کتێبوو:"کوێسانووهەڵۆکاونیشتمانی"

نویستەوکاکەجوانمیرخووند"ی(کۆساڵان)
تەراحی جڵد:کاکەعەدنان مورادی
وەڵاوگه«چاپ»: ئارۆ(پاوە)
وێنەوڕوەوجڵدی:خاتووسۆما شەبڕەند

*******

کتاب:" کوێسانووهەڵۆکاونیشتمانی"

نویسندە:جوانمیر خوند

طراحی جلد:آقای عدنان مرادی
انتشارات"چاپ":ئارۆ(پاوە)
تصویر جلد:خانم سوما شبرند

با توجە بە گزارش#'هه‌ورامان هانه‌به‌رچه‌م''کتاب شعری  "کوێسانوو هەڵۆکاونیشتمانی"بەقلم آقای جوانمیر خوند کە در۱۱۷ صغحە نوشتە شدە، اشعار منتشر شدە در قالب کلاسیک بودە وتوسط انتشارات "ئارۆ" شهر پاوە منتشرشدەاست.




طبقه بندی: فرهنگی و هنری، ادبیات/شعر، اخبار، زوانی هه‌ورامی، عه‌دنان مورادی، جوانمیر خووند(کۆساڵان)،
برچسب ها:هه‌ورامان‌هانه‌به‌رچه‌م-کتابخانه‌هورامان،یانه‌وکتێبووهه‌ورامانی-هه‌ورامان-هۆرامان-اورامان-اورامانات-دزآور(زاوه‌ر)-لهون-تخت-ژاورود-پاوه-نوسودـ نودشه (نۆتشه)زرده-پریان-رێژاو(ریجاب)-شریف‌آباد-زاغه-کندوله-گەورەجوـ ته‌وێڵێ-بیاره-ساور-نودیجه-هه‌ڵه‌بجه-خۆرماڵ-مریوان-سروآباد-کرمانشاه-کردستان-دالانی زاوەرـ سنندج-چهارقلعه‌عبدالملکی(زاغمرز-زینوند-حسین‌آباد-امیرآباد)هورامی های شمال ایران)عکس-شبک-سنجارـ باجلان-کاکه‌یی-یارسان-ساور-نودیجه-زازا-زازاکی-قلعه قروه-چورژی-هومایون موحه‌ممه‌دنژادـ سه‌فه‌ره‌کێ گالیوێری ـ وه‌سیه‌ت په‌ی مه‌زهه‌ری ـ یانەوخەما،
نوشته شده در تاریخ شنبه 24 آذر 1397 توسط همایون محمدنژاد
‍ ‍ ‍ ‍ معرفی کتاب"دنیای کودکانە"

 دنیای کودکانە
گردآورندە:رنگین  دهقان(ژنینی)
انتشارات:آوای آرامش

اولین کتاب در استان البرز از آثار و دنیای کودکان، با حمایت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کرج بە زودی وارد بازار می شود.



طبقه بندی: فرهنگی و هنری، ادبیات/شعر، اخبار، ڕه‌نگین دێهقان،
برچسب ها:هه‌ورامان‌هانه‌به‌رچه‌م-کتابخانه‌هورامان،یانه‌وکتێبووهه‌ورامانی-هه‌ورامان-هۆرامان-اورامان-اورامانات-دزآور(زاوه‌ر)-لهون-تخت-ژاورود-پاوه-نوسودـ نودشه (نۆتشه)زرده-پریان-رێژاو(ریجاب)-شریف‌آباد-زاغه-کندوله-گەورەجوـ ته‌وێڵێ-بیاره-ساور-نودیجه-هه‌ڵه‌بجه-خۆرماڵ-مریوان-سروآباد-کرمانشاه-کردستان-دالانی زاوەرـ سنندج-چهارقلعه‌عبدالملکی(زاغمرز-زینوند-حسین‌آباد-امیرآباد)هورامی های شمال ایران)عکس-شبک-سنجارـ باجلان-کاکه‌یی-یارسان-ساور-نودیجه-زازا-زازاکی-قلعه قروه-چورژی-هومایون موحه‌ممه‌دنژادـ سه‌فه‌ره‌کێ گالیوێری ـ وه‌سیه‌ت په‌ی مه‌زهه‌ری ـ یانەوخەما،
نوشته شده در تاریخ جمعه 23 آذر 1397 توسط همایون محمدنژاد

 کتاب تاریخ نثرهورامی بە قلم آقای ابراهیم شمس بە زودی روانە بازار کتاب می شود


هەورامان هانەبەرچەم

کتێبوو:"تاریخ نثرهورامی"

نویستەوکاکەئێبراهیم شەمس"ی
*******

کتاب:"تاریخ نثرهورامی"

گردآورندە و مۇلف آقای ابراهیم شمس

با توجە بە گزارش#'هه‌ورامان هانه‌به‌رچه‌م''کتاب تاریخ نثرهورامی بە قلم آقای ابراهیم شمس  در مدت ۷سال گردآوری شد.
این کتاب کە در٦۷۰ صغحە نوشتە شدە، توسط انتشارات "ئارۆ" شهر پاوە منتشرشدەاست.
ازنکات مهم این کتاب سیرتاریخی نثر هورامی را از آغاز تا اکنون موشکافی و بیان کردە و  با معرفی نویسندگان نثر نویس و ذکر فعالیت هرکدام بە اتمام رساندە است.




طبقه بندی: فرهنگی و هنری، اجتماعی، ادبیات/شعر، تاریخ، اخبار، زوانی هه‌ورامی، جفرافیا، شهرها و روستاهای هورامان، ده‌گاو زاوه‌ری/روستای دز‌آور، تصاویرومناظرطبیعی وتاریخی، آموزشی، دینی ومذهبی، نویسندگان نثرنویس هورامان، ئێبراهیم شه‌مس،
برچسب ها:هه‌ورامان‌هانه‌به‌رچه‌م-کتابخانه‌هورامان،یانه‌وکتێبووهه‌ورامانی-هه‌ورامان-هۆرامان-اورامان-اورامانات-دزآور(زاوه‌ر)-لهون-تخت-ژاورود-پاوه-نوسودـ نودشه (نۆتشه)زرده-پریان-رێژاو(ریجاب)-شریف‌آباد-زاغه-کندوله-گەورەجوـ ته‌وێڵێ-بیاره-ساور-نودیجه-هه‌ڵه‌بجه-خۆرماڵ-مریوان-سروآباد-کرمانشاه-کردستان-دالانی زاوەرـ سنندج-چهارقلعه‌عبدالملکی(زاغمرز-زینوند-حسین‌آباد-امیرآباد)هورامی های شمال ایران)عکس-شبک-سنجارـ باجلان-کاکه‌یی-یارسان-ساور-نودیجه-زازا-زازاکی-قلعه قروه-چورژی-هومایون موحه‌ممه‌دنژادـ سه‌فه‌ره‌کێ گالیوێری ـ وه‌سیه‌ت په‌ی مه‌زهه‌ری ـ یانەوخەما،کتاب تاریخ نثرهورامی بە قلم آقای ابراهیم شمس بە زودی روانە بازار کتاب می شود،
دنبالک ها: کتاب نثر هورامی،
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 22 آذر 1397 توسط همایون محمدنژاد

هورامان و پاوه از بامداد تاریخ (شکل گیری) تا ورود اسلام(۱)/هادی محمودی


هەورامان هانەبەرچەم

'هه‌ورامان هانه‌به‌رچه‌م''در تمامی تحقیقات انجام شده تاریخی در خصوص تاریخ کرد و کردستان؛ وقایع هورامان و پاوه از حدود اواسط دوره صفویه به بعد موجود است و تا کنون هیچ مطلب مستندی دال بر گذشته های دور پاوه و هورامان(قبل از قرن نهم ه.ش) به تحریر در نیامده است .

دلیل این امر واضح است؛ زیرا از حوادث پاوه و هورامان در دوره صفویه و دوره های پس از آن کما بیش اطلاعاتی در دسترس است و در مکتوبات دوره صفویه و دوره های بعد از آن تا حدودی (کما بیش) وقایع پاوه و هورامان ذکر گردیده که این موراد؛ مورد استفاده محققین تاریخ کرد و کردستان در خصوص پاوه و هورامان بوده است .

 در خصوص گذشته های باستانی و قبل از ورود اسلام به این منطقه اطلاعات نه چندان مستندی که گفته شده در افواه مردم قدیم این مناطق بوده است؛ توسط تنی چند از سفرنامه نویسان و رجال سیاسی و روحانیون دوره های قبل مکتوب گشته است؛ نظیر :

*مردمان هورامان نوادگان طایفه گورونی ها[guroni] هستند که بعدها به گوران [goran] معروف شدند که حدود ۱۶۰۰ سال پیش اجداد آنها ساکنن هند بوده و سپس توسط “بهرام گور” و بعد توسط “شاپور ساسانی” جهت ساختن پل شوشتر به خوزستان آورده شده و بعدها ابتدا در فارس و بعد لرستان پراکنده گشته و نهایتا به سرزمینی آمدند و در آن ساکن شدند که بعدها هورامان نام گرفت و به آنها هورامی اطلاق گردید.

*مردم قدیم پاوه بر دین یهودیت بوده و بعدها به دین اسلام گرویده اند و دین اجدادای این مردم یهودیت بوده است.

*در گذشته های بسیار دور و باستانی و قبل از ورود اسلام؛ مکانی به نام پاوه وجود نداشته است و در آن زمان هورامان تخت شهری بسیار بزرگ و آباد بوده است که مرکر اورامانات بوده است و حاکمان کل هورامان در این منطقه ساکن بوده و بر کل اورامانات حکومت میکرده اند و بعدها هورامان تخت ویران شده و دوباره از نوساخته شده که هورامان تخت بعدی که روستایی کوچک است بر ویرانه های شهر بزرگ و باستانی هورامان تخت ساخته شده است.

*قبل از ورود اسلام به هورامان؛ مردم این خطه زرتشتی بوده و کتابی مقدس به نام “معارف شهریار” داشته اند که کتاب دینی آنان بوده است.

*در گذشته های بسیار دور در مکانی از هورامان که امروزه دزاور نام دارد شهری بزرگ؛ صنعتی و آباد به نام “ترتیبا” وجود داشته است که این شهر بزرگ بعدها ویران شده و مردم آن آوارە شده و به دو مکان رفته اند که امروز این مکانها “دزاور” و “طویله” نام دارد

 *.اصالت و ریشه های های مردم هورامی زبان کنونی به پهلوانان ایران باستان می رسد و مردم هورامان تخت از اعقاب رستم پهلوان ایران باستان هستند.

 *مردم پاوه در صدر اسلام با مسلمانان جنگیده اند که دو مکان قلای پاسگه و قلادزی یادگار آن جنگها هستند

 *قدیمی ترین مردمان گورانی زبان مردمان گلالی هستند که اکنون اقلیتی از بازماندگان طایفه گلالی ها ساکن در روستایی کنار پاوه با نام روستای گلال هستند و تنها صحابه پیامبر که کُرد بوده و در صدر اسلام از این منطقه به نزد پیامبر(ص) رفته از این طایفه بوده است.

*محل فعلی مسجدجامع امروزه پاوه در گذشته های دور کلیسایی بزرگ بوده که دراطراف این کلیسا سردابه های زیادی برای غسل تعمید ایجاد کردند که محله کنونی سه ردی(sarde) در پاوه برگرفته از نام محل سردابه های مقدس مسیح و همچنین در گذشته هاس دور دو کلیسای دیگر در پاوه وجود داشتند که در محله شیشو(shishow) و پشته(pshta) بوده اند که به ترتیب نام یکی از حواریون مسیح وکلیسای محکم گفته می شد.

و…

اینها چند نمونه از مکتوباتی است که محققین یکصد سال اخیر در خصوص گذشته های دور هورامان و پاوه در کتابهایشان نگاشته اند که البته ناچاراً و به علت در دسترس نبودن اسناد و مدارک از گذشته های دور منطقه؛ این موارد را که از کهنسالان این مناطق شنیده اند و در کتابهایشان نگاشته اند .

در اینجا این شک وجود دارد که آیا که این نویسندگان این موارد را از مردم قدیم منطقه شنیده اند و مکتوب کرده اند یا خیر و اینکه این مطالب را از قدیمی ها نشنیده اند و  بلکه مطالبی بوده که خود بدان دامن زده و اهداف خاصی داشته اند و سبب ترویج این شایعات در یکصد سال اخیر در بین قشر نااگاه در منطقه بوده اند !!!

البته کسانی که ساکن این منطقه هستند در پنج دهه اخیر بارها این داستانها را زبان مردم منطقه شنیده اند !!!

 اما این موراد تا چه حد حقیقت دارد و آیا واقعا حقایق گذشته های منطقه بوده یا فقط خرافات و داستانهای سرگرم کننده دوره های قدیم بوده است ؟

قدمت تاسیس پاوه به چه زمانی باز می گردد ؟

ساکنین قدیمی سرزمین کنونی هورامان چه کسانی هستند ؟

مردمان قدیم پاوه و هورامان چه دینی داشته اند ؟

آیا هورامان تخت زمانی دور شهری بزرگ بوده است و ویران شده است ؟

و…

در این مقاله بر اساس مستندات و تحقیقات تاریخی و نه براساس نقل قولهای افواه مردم قدیم به این سوالات پاسخ داده می شود و به این موضوع پرداخته می شود که پاوه از چه زمانی محل سکونت انسانی گردید و مردمانی که ساکنان منطقه کنونی هورامان هستند چه کسانی هستند و از چه زمانی منطقه ای به نام هورامان با هویت واحد کنونی شکل گرفت .

 مهمترین اسنادی که در این مقاله مورد استفاده قرار گرفته است به این شرح میباشد :

*بنچاق اورامان

*سنگ نوشته اورامان

*چرم نوشته اورامی سلیمانیه

*ترجمه اوستا کتاب مقدس زرتشتیان

*نتایج تحقیقات باستان شناسی در منطقه

 قدیمی ترین ساکنین پاوه و هورامان چه کسانی بوده اند ؟

در این خصوص قدیمیترین اسنادی که مربوط به قبل از اسلام است که اطلاعاتی در خصوص سرزمین باستانی ایران و منجمله غرب ایران(سرزمین جبال که امروزه کردستان نام دارد) که هورامان و پاوه نیز جزئی از این منطقه بوده است ارائه می دهد؛ ۵ سند اشاره شده است و بصورت قطعی و تا این لحظه هیچ سند و مدرکی دیگر از گذشته های قبل اسلام منطقه در دسترس نیست.

بنابراین اگر ادعاهای نویسندگان فعلی که برگرفته از شفاهیات و اقوال مردم قدیم منطقه بوده است اگر ریشه هایی در این ۵ سند اشاره شده داشته باشد؛ میتوان آن را قبول کرد و اگر وجود نداشته باشد غیر قابل قبول است.

و همچنین در کنار این گنجینه اسناد ایران باستان؛ تحقیقات مستند زبانشناسی ای در خصوص مردمان و مناطق غرب ایران باستان شده است که با استفاده از این دو منبع میتوان حقایق را مشخص کرد .

در اینجا لازم به ذکر است که برخی از نویسندگان تاریخ کرد و کردستان اشتباها برخی اوقات بر اساس تحقیقات باستانشناسی اظهار می دارند که سکونت انسانی در هورامان کنونی و یا کرمانشاه و یا شمال کردستان به ۴۰ هزار سال می رسد و از این مورد غافل هستند که یافته های این تحقیقات مربوط به گونه ای شبیه انسانی بوده است که “نئاندرتال” نام دارد و ربطی به انسان امروزه ندارد و حدود ۴۰ هزار سال پیش این گونه در سرتاسر جهان منقرض گردیده است و اجداد انسانهای امروزه برا اساس دقیقترین تحقیقات از حدود ۱۵ هزار سال پیش ساکن زمین هستند و در سرتاسر زمین تکثیر گردیده و تمامی انسانهای امروزه تاریخ و قدمتی بیش از ۱۵هزار سال سکونت در زمین ندارند؛ بنابر این هورامان کنونی نیز مانند تمامی مکانهای روی کره زمین قدمتی بیش از ۱۵ هزار سال ندارد.

جدیدترین تحقیقات تاریخی در خصوص زرتشت ثابت کرده است که زرتشت در زمانی زندگی می کرده است که معیشت تمامی مردمان ساکن سرزمین باستانی ایران کوچ نشین بوده است و تا این زمان هنوز مفهومی به نام یکجانشینی بوجود نیامده بود و اوستا نیز اظهارات زرتشت و گفته های اوست که در مسافرت ها و زندگی کوچ نشینی همراه مردمش بوده که بعدها مکتوب گردیده است .

در کتاب اوستا در خصوص منطقه ای که اکنون هورامان و پاوه نام دارد دو مطلب یافت می شود:

*در خصوص قدیمی ترین ساکنین سرزمینی که بعدها جبال و بعدتر کردستان نام گرفت و هورامان نیز جزئی از آن است .

*در خصوص نامهای قدیمی و اسامی باستانی مکانهایی از جبال(کردستان امروزه) که تحقیقات باستان شناسی نیز بعدها نتایج بسیار مشابهی با اوستا را بدست آورد.

بر اساس اوستا قدیمی ترین ساکنین غرب ایران باستان مردمانی به نام  کرته؛ کرتی یا کرتو بوده اند که در تمامی غرب ایران که شامل کردستان کنونی و هورامان کنونی بوده است ساکن بوده اند که زندگی همگی آنها کوچ نشینی بوده است و تا این زمان هیچ منطقه یکجا نشینی در کل این مناطق و همچنین در سرتاسر ایران وجود نداشته است .

تحقیقات مورخین برجسته نیز موئید این مطلب است به عنوان مثال “فردیناند هنر بیشلر” در کتاب منشا کرد ریشه ی اسم کرد را سومری میداند و بارها در کتیبه های سومر ،آشور و بابل از مردمان کرتو نام برده شده که قدیمی ترین ساکنین دامنه های زاگرس بوده اند  و همچنین گزنفون و (فیلسوف و مورخ یونانی قرن چهارم قبل از میلاد) و همچنین آریستوبولوس از سرداران اسکندر مقدونی ، حدود ۲۴۰۰ سال پیش، از مردمان ساکن در غرب ایران  به اسم کاردو نام برده اند که سپاهیان یونان را در هم شکسته اند .

اما مهمتر اینکه در اوستا به مکانی به نام پاوه اشاره می گردد؛ در کتاب “کوه های ناشناخته اوستا یا جغرافیای غرب ایران تألیف عماد الدین دولتشاهی” که در آن به ترجمه قسمتی از کتاب اوستا نیز می پردازد در شرح مسافرت زرتشت در غرب ایران ؛در خصوص پاوه چنین آمده است :

“زردشت فرانسو پوه( پاوه)” : یعنی زردشت به طرف پاوه رفت.

پس در زمان زردشت نام این محل پاوه بوده است و این بدین معنی است که طبق اوستا که حداقل ۷۰۰ سال قبل از میلاد نگاشته شده است؛در حدود ۲۷۰۰ سال قبل ؛ نام این منطقه پاوه بوده است.

من حیث مجموع تا کنون و براساس قدیمی ترین سند ایران باستان و همچنین تحقیقات باستان شناسی به این نتیجه می رسیم قدیمی ترین نام این منطقه “پاوا” بوده است که در زبان اوستایی به آن “پوه” نیز می گویند و قدمت پاوه کنونی ۲۷۰۰ سال است و در حدود ۲۷۰۰ سال پیش هنگامی که زرتشت به پاوه آمده است این منطقه خالی از هر روستا و یا قریه ای بوده است و تمامی مردم ساکن پاوه و هورامان آن زمان مردمانی به نام کرته؛ کرتی یا کرتو بوده اند که مانند تمامی مردم ایران زندگی کوچ نشینی داشته اند که در سراسر منطقه آن زمان بر مبنای معیشت دامداری و شیوه ییلاق و قشلاق زندگی می کرده اند.

 


ادامه مطلب برچسب ها:هه‌ورامان‌هانه‌به‌رچه‌م-کتابخانه‌هورامان،یانه‌وکتێبووهه‌ورامانی-هه‌ورامان-هۆرامان-اورامان-اورامانات-دزآور(زاوه‌ر)-لهون-تخت-ژاورود-پاوه-نوسودـ نودشه (نۆتشه)زرده-پریان-رێژاو(ریجاب)-شریف‌آباد-زاغه-کندوله-گەورەجوـ ته‌وێڵێ-بیاره-ساور-نودیجه-هه‌ڵه‌بجه-خۆرماڵ-مریوان-سروآباد-کرمانشاه-کردستان-دالانی زاوەرـ سنندج-چهارقلعه‌عبدالملکی(زاغمرز-زینوند-حسین‌آباد-امیرآباد)هورامی های شمال ایران)عکس-شبک-سنجارـ باجلان-کاکه‌یی-یارسان-ساور-نودیجه-زازا-زازاکی-قلعه قروه-چورژی-هومایون موحه‌ممه‌دنژادـ سه‌فه‌ره‌کێ گالیوێری ـ وه‌سیه‌ت په‌ی مه‌زهه‌ری ـ یانەوخەما،هورامان و پاوه از بامداد تاریخ (شکل گیری) تا ورود اسلام(۱)/هادی محمودی،
نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 22 آذر 1397 توسط همایون محمدنژاد
.: Weblog Themes By Abdollah Habibi :.

تعداد کل صفحات : 4 :: 1 2 3 4